دیپلماسی دیجیتال و کمرنگشدن مرزهای سرزمینی در روابط بینالملل
امروزه نمیتوان روابط بینالملل را تنها در مذاکرات رسمی میان کشورها یا سازمانهای بینالمللی جستجو کرد. این در حالی است که گذشتهی روابط بینالملل را شاید تنها در روابط میان کشورها به صورت سنتی بتوان رهگیری کرد؛ اما با پیشرفت فناوری و چندبعدی شدن ارتباطات، روابط بینالملل نیز تنوع و پیچیدگی قابل توجهی پیدا کرده است. بر همین اساس نیز لازم است ابعاد دیگری از مناسبات جهانی و بینالمللی بررسی شود و در این میان، دیپلماسی دیجیتال اهمیت زیادی مییابد.
تنوع و پیچیدگی روابط بینالملل همزمان با پیشرفت فناوری
امروزه نمیتوان روابط بینالملل را تنها در مذاکرات رسمی میان کشورها یا سازمانهای بینالمللی جستجو کرد. این در حالی است که گذشتهی روابط بینالملل را شاید تنها در روابط میان کشورها به صورت سنتی بتوان رهگیری کرد؛ اما با پیشرفت فناوری و چندبعدی شدن ارتباطات، روابط بینالملل نیز تنوع و پیچیدگی قابل توجهی پیدا کرده است. بر همین اساس نیز لازم است ابعاد دیگری از مناسبات جهانی و بینالمللی بررسی شود و در این میان، دیپلماسی دیجیتال اهمیت زیادی مییابد.
دیجیتالی شدن در حوزه دیپلماسی
دیپلماسی دیجیتال از جمله مفاهیمی است که امروزه در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی کاربرد فراوان دارد. این مفهوم و اصطلاح ابتکاری از جانب ویلسون دیزارد بود که آن را بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در سیاست تعریف میکرد. بر همین اساس دیجیتالی شدن در حوزه دیپلماسی به فرایندی گفته میشود که انسان از طریق ابزارها، فنون و رسانههایی نظیر اینترنت، رایانه و پیامرسانها به تولید و اشاعه نمادها و معانی در عرصه سیاست خارجی و مناسبات دیپلماتیک میپردازد (فرهنگی و همکاران، 1393: 93).
دیپلماسی دیجیتال؛ فرازمانی و فرامکانی
دیپلماسی دیجیتال دارای ویژگی فرازمانی و فرامکانی است. مقصود از این ویژگی آن است که بر خلاف سایر مدلهای دیپلماسی، در دیپلماسی دیجیتال زمان و مکان محدودیتی جدی محسوب نمیشود. این ویژگی باعث میشود بازیگران مختلف نظام بینالملل در سطحی جهانی به برقراری ارتباطاتی گسترده با یکدیگر بپردازند. بر همین اساس نیز مرزهایی که مطابق با قرارداد وستفالیا تحت عنوان دولت-ملت به رسمیت شناخته میشوند، در دیپلماسی دیجیتال مؤلفه و محدودیتی جدی محسوب نمیشوند؛ اگرچه نمیتوان اثر آنها را نادیده گرفت.
انتشار اطلاعات گسترده در سطح جهانی در مدت زمان کم
نکته اساسی در دیپلماسی دیجیتال بهرهگیری از ابزارهایی است که در مدت زمانی کم میتواند اطلاعات گستردهای را در سطح جهانی منتشر کند. بر همین اساس نیز موضوعات مختلفی که در روابط بینالملل جریان دارد و کشوری میخواهد یک یا چند مورد از آن را برای ملل مختلف برجسته کند از این نوع دیپلماسی استفاده شایانی به عمل میآورد. از این رو امروزه دیپلماسی دیجیتال را میتوان شایعترین و رایجترین مدل در دیپلماسی عمومی دانست و ابزارهای مورد استفاده در آن را دارای کارایی فراوان در این نوع دیپلماسی محسوب کرد.
متقاعدسازی افکار عمومی با استفاده از دیپلماسی دیجیتال
سیاستمداران زیادی از این ابزار برای برقراری روابط با سایرین استفاده میکنند. آنها از این نوع دیپلماسی برای برقراری رابطه با مخاطبان خود در سطحی بینالمللی بهره میگیرند و سعی میکنند افکار عمومی را با خود همراه کرده یا درباره موضوعی خاص متقاعد کنند. هنگامی که افکار عمومی با تصمیمی جهانی موافقت یا مخالفت کرده و موضوع یا مسئلهای در میان آنها اهمیت یابد، هرگونه سیاستی در داخل کشورها نسبت به مسائل جهانی ناگزیر از مواجهه با افکار عمومی داخلی خود بوده و باید آن را متقاعد کند.
استفادهی گستردهی سیاستمداران آمریکا از ابزارهای رسانهای
ایالات متحده آمریکا از جمله مهمترین کشورهایی است که دیپلماسی دیجیتال در آن مورد استفاده قرار میگیرد. بخش زیادی از سیاسمتداران آمریکایی از ابزارهای رسانهای نظیر توئیتر بهره میگیرند و در برنامههای خود نسبت به تأثیرگذاری بر جامعه جهانی سهم قابل توجهی را به آن اختصاص میدهند. این امر از نگاهی ناشی میشود که روابط بینالملل را تنها در مدل قدیمی و ساده آن خلاصه نمیکند و برای اثرگذاری و تحلیل آن از مؤلفهها و سطوح مختلفی استفاده میکند.
نتیجه
بنابراین امروزه لازم است در تحلیل مناسبات دیپلماتیک میان کشورها و تجویز برای بهبود آن به ابعاد و مؤلفههایی جدید توجه شود و تنها از تحلیل کلاسیک استفاده نشود. از جمله این مؤلفهها و محورها دیپلماسی دیجیتال و ابزارهایی است که در آن برای برقراری روابط استفاده میشود و تأثیری جدی بر مناسبات دیپلماتیک دارد. نمونههای مختلف و متنوعی از این بهرهگیری وجود دارد که لازم است به آنها توجه شود و به میزان سهمی که میتوانند در روابط بینالملل داشته باشند مورد تحلیل و تجویز قرار گیرند.
منابع:
فرهنگی، علیاکبر و دیگران. (1393)، «دیپلماسی دیجیتال و روابط میان دولتها در جوامع معاصر»، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره بیست و چهارم: صص 99-89.
هسته فرهنگ و مشارکت سیاسی اندیشکده