تعاملات اقتصادی بین‌المللگزارش سیاستی

بخش سوم گزارش سیاستی ناظر بر مسئله عدم بهره بردای وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از ظرفیت سازمان های بین المللی در راستای مقابله با تحریم های مغایر با قواعد حقوق بین الملل

هسته تعاملات اقتصادی بین الملل اندیشکده رهیافت، مبتنی بر نقشه تجمع مسائل این هسته، گزارش سیاستی «عدم بهره بردای وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از ظرفیت سازمان های بین المللی در راستای مقابله با تحریم های مغایر با قواعد حقوق بین الملل» را منتشر کرد.

گزارش سیاستی یکی از مهمترین تولیدات اندیشکده رهیافت می‌‌باشد که سعی می‌کند تا خلاصه‌ای فشرده و قابل استفاده از دستاورد گزارش جامع پژوهشی را به صورتی روشمند و منطقی برای تصمیم‌گیران ارائه کند.این گزارش سیاستی در چهار بخش چشم‌انداز، توصیف واقعیت موجود، علت‌یابی شکل‌گیری وضعیت موجود و گام‌های حرکت به سمت چشم‌‌انداز تنظیم و ارائه شده است. که در این یادداشت بخش هایی از راه‌کارهای موجود این مسئله منتشر شده است.

ناظر بر ستاد حقوق بشر

با روشن شدن منشأ کنش های نامطلوب رخ داده توسط ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، می توان با ارائه راهکارهایی برای زائل شدن نکات منفی از عملکرد ستاد و از سوی دیگر، فعالیت و کنشگری ایجابی برای حرکت به سوی تعامل بهتر و کارآمد تر این ستاد با سازمان های بین المللی و ازجمله شورای حقوق بشر گام برداشت.

 تبیین صحیح از قوانین چالش انگیز کشور نزد شورای حقوق بشر و سایر ارکان حقوق بشری سازمان ملل

 تفاوت معرفتی بین دین اسلام به عنوان مبنای نظام حقوقی ایران و مکتب فکری حاکم بر سازمان ملل، موجب تعارض حکمی و قانونی در حوزه حقوق بشر و در نتیجه، دیدگاه منفی نسبت به جمهوری اسلامی می گردد که با تبیین و تشریح قانع کننده از سوی جمهوری اسلامی می توان بسیاری از کج فهمی ها و سوء برداشت های صورت گرفته علیه ایران را مرتفع کرد. به نظر می رسد دو مولفه اصلی برای رسیدن به راهکار فوق می تواند تاثیرگذار باشد:

  • مفاهمه با گزارشگر ویژه حقوق بشر و توضیح و تبیین موارد اختلاف؛
  • دفاع و پاسخ اقناع کننده نسبت به شبهات و سوالات مطرح شده علیه ایران در شورای حقوق بشر؛

شورای حقوق بشر به عنوان یکی از ارکان مهم حقوق بشری سازمان ملل که طبق اساسنامه آن، ذیل مجمع عمومی فعالیت کرده و از این حیث اهمیت زیادی در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت دارد، اولویت ارتباط گیری ستاد حقوق بشر در تعامل و همکاری در زمینه حقوق بشر است. دو طریق تعامل با این سازمان، نشست های بررسی جامع سالانه و گزارشگران ویژه حقوق بشر است.

ستاد حقوق بشر که بر اساس اساسنامه خود، متولی تبیین حقوق بشر اسلامی و رفع نقایص این حوزه است، می تواند با معرفی صحیح و تشریح نقاط مشترک در جلسات بررسی سالانه برای سایر کشورها و ملت های جهان و در همکاری و تعامل با گزارشگران ویژه ایران، سوء برداشت های ایجاد شده درباره وضعیت حقوق بشر ایران را حل و رفع کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا