خانوادهگزارش جامع پژوهشی

بررسی معیارهای ناکارامد در انتخاب همسر توسط پسران

خانواده، مناسب‌­ترین نظام برای تأمین نیازهای مادی و روانی بشر است و بهترین بستر را برای تأمین امنیت و آرامش روانی اعضا پرورش نسل جدید و اجتماعی کردن فرزندان و برآورده ساختن نیازهای عاطفی افراد فراهم نموده است.

در واقع نهاد خانواده کلمه­‌ای طیبه است که مرتب از خود برکت و نیکی می‌تراود و جامعه اسلامی بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده­‌ی سالم، سرزنده و با نشاط، امکان پیشرفت ندارد[1].

دسته­ای از نیازهای انسان مربوط به جسم او و دست‌ه­ای دیگر از آن­ها متعلق به ابعاد روانشناختی او است. گروهی از اجتماعات انسانی نیازهای جسمانی و گروهی دیگر نیازهای روانشناختی انسان را برآورده می‌­سازند. خانواده اولین اجتماعی است که بخش زیادی از نیازهای جسمانی و روانشناختی انسان را برآورده می‌­سازد. خانواده نهادی است که ضمن آنکه برآورده کننده‌­ی نیازهای بسیاری از انسان­‌ها هست، مسئولیت­‌های بسیاری را بر عهده­‌ی او قرار می­‌دهد، بخصوص برای مردی که خود سراغ تشکیل خانواده می­رود مسئولیت­‌ها و انتظارات زیادی مطرح است؛ زیرا او مدیریت و سرپرستی تأمین نیازهای خانواده را بر عهده خواهد گرفت. بنابراین در این شرایط باید گفت مرد اولین مسولیتی که در قبال خانواده بر عهده دارد انتخاب همسر است؛ زیرا این انتخاب سراغاز تعیین کننده­‌ی تمامی اتفاقات و رخدادهای بعدی در زندگی خانوادگی او و سایر اعضای خانواده است. بنابراین مساله­‌ی انتخاب همسر از جایگاه مهمی برخوردار است.

انتخاب همسر یکی از حساس­‌ترین رویدادهای دوران جوانی است که فرد را در تعیین ملاک‌های معتبر و لازم و تطبیق ملاک­‌ها بر فرد مورد نظر و تصمیم‌گیری نهایی دچار نوعی بحران و تعارض می‌کند. در عصر کنونی سنت­‌ها و دیدگاه­‌هایی در زمینه انتخاب همسر رواج یافته که با آن چه مدنظر شریعت بوده فاصله دارد؛ مثلاً عده‌­ای از افراد همسر ایده آل را همسری می­‌دانند که مطابق میل او رفتارهای خود را جهت دهد و همه چیز و همه کس را بخاطر او بخواهد یا رها کند؛ در حالی که این باوری اشتباه و عملاً امکان­‌ناپذیر است. وجود معیارهای غلط در انتخاب همسرگواه بر این است که اکثر ازدواج­‌ها بر اساس معیارهای آگاهانه و منطقی بنا نشده اند؛ ولی قبل از آن باید مشخص نمود که با چه معیاری سنجید؛ یعنی بدانیم معیار­های درست و مطلوب چه هستند تا بعد مشخص شود با توجه به معیارهای موجود در انتخاب همسر کدام یک نادرست و ناکارآمد هستند. از همین رو پیش از پرداختن به مسائل این حوزه ابتدا تلاش می­‌شود معیارهای صحیح انتخاب همسر از منظر اسلام استخراج شده و سپس وضعیت کنونی در نسبت با آن سنجیده شود.

منابع:

– بانکی­پورفرد، امیرحسین (1393). مطلع مهر. اصفهان: انتشارات حدیث راه عشق

– سالاری­فر، محمد رضا (1380). نظام حیات خانواده در اسلام. قم: انتشارات حوزه علمیه

 

[1] سخنرانی آیت الله خامنه­ای در خطبه‌ی عقد مورخه‌ی ۱۵/۱۲/۱۳۷۹

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا