تاملی بر مدیریت استراتژیک عملکرد
مدیریت عملکرد عبارت است از سیستم مدیریتی داده گرا که از سه عنصر اصلی اندازه¬گیری، بازخورد و تقویت ایجاد شده است.
مدیریت عملکرد عبارت است از سیستم مدیریتی داده گرا که از سه عنصر اصلی اندازه گیری، بازخورد و تقویت ایجاد شده است. رکن اساسی موفقیت سازمان، توسعه و رشد سیستم مدیریت عملکرد است. رویکرد استراتژیک به مدیریت عملکرد به سازمانها کمک میکند تا به طور هوشمندانه چگونگی تحقق استراتژیهای خود را مورد پایش قرار داده، انحرافات و مغایرت ها را شناسایی کرده و ضمن شناسایی علل انحرافات، برنامه های بهبود را جهت تحقق استراتژیها پی ریزی کند.
مدیریت استراتژیک عملکرد در ارتباط با خلق محیطی است که در آن عملکرد سازمانی دغدغه همه افراد است که لازمه آن درک شفاف افراد سازمان از استراتژی سازمان است. این نکته در تحقق استراتژی در مدیریت عملکرد لازم به ذکر است که سازمانها در بافت انسانی با پیچیدگیهای سیستمهای اجتماعی در حال فعالیت هستند و رویکرد اثبات گرایانه و ماشینگونه در اندازه گیری عملکرد تنها بخشی از واقعیت را نشان می دهد در حالی که سازمان به بینش کارمندان برای خلق محصولات و فرآیندهای نوآورانه و به توانایی آنها برای برقراری ارتباط با مشتریان و سایر ذینفعان نیازمند است. بنابراین اگر در اندازه گیری عملکرد کارکنان با آنها همچون ماشین رفتار کرده و مثل ربات آنها را کنترل کنیم، از سرمایه های فکری و نامشهود کارمندان در مسیر تحقق استراتژی استفاده نکرده ایم.
مدیریت عملکرد در گرو اندازه گیری است، در حالی که ممکن است در بازی سنجه ها و معیارها، چیزی را که میخواستیم اندازه گیری نکرده و چیزی را اندازه گیری کرده که تنها بخشی از واقعیت است. در مقابل نیاز داریم یک محیط یادگیری توانمند شکل بگیرد، در چنین محیطی کارکنان استراتژی سازمان را درک کرده و معیارهای منطبق بر استراتژی را با هدف تصمیمگیری آگاهانه در راستای بهبود استراتژی استفاده میکنند. در این حالت سازمان محدودیتهای اندازه گیری را درک نموده و کارکنان را برای مسئولیت پذیری در قبال عملکرد استراتژیک توانمند میسازد. در این فرهنگ به جای نادیده گرفتن افراد، همه را در مدیریت عملکرد درگیر کرده تا از ایجاد فرهنگ بی علاقگی، رخوت و ضدیادگیری ممانعت شود.
هسته نظام اداری اندیشکده