نظام بانکی

تاملی بر مدیریت استراتژیک عملکرد

مدیریت عملکرد عبارت است از سیستم مدیریتی داده گرا که از سه عنصر اصلی اندازه¬گیری، بازخورد و تقویت ایجاد شده است.

اندیشکده رهیافت؛

مدیریت عملکرد عبارت است از سیستم مدیریتی داده گرا که از سه عنصر اصلی اندازه­ گیری، بازخورد و تقویت ایجاد شده است. رکن اساسی موفقیت سازمان، توسعه و رشد سیستم مدیریت عملکرد است. رویکرد استراتژیک به مدیریت عملکرد به سازمان­ها کمک می­کند تا به طور هوشمندانه چگونگی تحقق استراتژی­های خود را مورد پایش قرار داده، انحرافات و مغایرت ها را شناسایی کرده و ضمن شناسایی علل انحرافات، برنامه­ های بهبود را جهت تحقق استراتژی­ها پی­ ریزی کند.

مدیریت استراتژیک عملکرد در ارتباط با خلق محیطی است که در آن عملکرد سازمانی دغدغه همه افراد است که لازمه آن درک شفاف افراد سازمان از استراتژی سازمان است. این نکته در تحقق استراتژی در مدیریت عملکرد لازم به ذکر است که سازمان­ها در بافت انسانی با پیچیدگی­های سیستم­های اجتماعی در حال فعالیت هستند و رویکرد اثبات گرایانه و ماشین­گونه در اندازه­ گیری عملکرد تنها بخشی از واقعیت را نشان می دهد در حالی که سازمان به بینش کارمندان برای خلق محصولات و فرآیندهای نوآورانه و به توانایی آنها برای برقراری ارتباط با مشتریان و سایر ذی­نفعان نیازمند است. بنابراین اگر در اندازه­ گیری عملکرد کارکنان با آنها همچون ماشین رفتار کرده و مثل ربات آنها را کنترل کنیم، از سرمایه­ های فکری و نامشهود کارمندان در مسیر تحقق استراتژی استفاده نکرده­ ایم.   

مدیریت عملکرد در گرو اندازه­ گیری است، در حالی که ممکن است در بازی سنجه­ ها و معیارها، چیزی را که می­خواستیم اندازه گیری نکرده و چیزی را اندازه­ گیری کرده که تنها بخشی از واقعیت است. در مقابل نیاز داریم یک محیط یادگیری توانمند شکل بگیرد، در چنین محیطی کارکنان استراتژی سازمان را درک کرده و معیارهای منطبق بر استراتژی را با هدف تصمیم­گیری آگاهانه در راستای بهبود استراتژی استفاده می­کنند. در این حالت سازمان محدودیت­های اندازه­ گیری را درک نموده و کارکنان را برای مسئولیت پذیری در قبال عملکرد استراتژیک توانمند می­سازد. در این فرهنگ به جای نادیده گرفتن افراد، همه را در مدیریت عملکرد درگیر کرده تا از ایجاد فرهنگ بی­ علاقگی، رخوت و ضد­یادگیری ممانعت شود.

هسته نظام اداری اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا