فرهنگ و مشارکت سیاسییادداشتها

جمهوری خلق چین و سودای ابرقدرتی در نظام بین‌الملل

آلیس لایمن میلر (استاد رشته امور امنیت ملی در مرکز کارشناسی ارشد نیروی دریایی آمریکا) ابرقدرت را کشوری توصیف می‌کند که دارای توانایی لازم برای اثرگذاری در هر نقطه از جهان باشد؛ حتی در برخی مواقع این توانایی‌ها را برای استفاده در چندین منطقه از جهان به‌طور همزمان داشته باشد و قادر به ایجاد یک هژمونی در جهان باشد.

اندیشکده رهیافت؛

اَبَرقدرت به کشوری گفته می‌شود که دارای موقعیتی ممتاز در روابط بین‌الملل باشد و توانایی اثرگذاری در طرح‌ها و رخدادها را در مقیاس جهانی داشته باشد. به‌طور سنتی ابرقدرت مرحله بالاتر از قدرت بزرگ محسوب می‌شود. آلیس لایمن میلر (استاد رشته امور امنیت ملی در مرکز کارشناسی ارشد نیروی دریایی آمریکا) ابرقدرت را کشوری توصیف می‌کند که دارای توانایی لازم برای اثرگذاری در هر نقطه از جهان باشد؛ حتی در برخی مواقع این توانایی‌ها را برای استفاده در چندین منطقه از جهان به‌طور همزمان داشته باشد و قادر به ایجاد یک هژمونی در جهان باشد.

به عنوان نمونه آمریکا را می­‌توان به عنوان یک ابرقدرت بعد از فروپاشی شوروی محسوب کرد؛ چرا که در عرصه­‌های مختلف نسبت به سایر کشورها برتری داشته و در مناسبات مختلف بین­‌المللی مؤثر واقع شده است. البته باید توجه کرد که با گذشت زمان و ظهور قدرت­‌های بزرگ منطقه­‌ای و بین‌المللی، ابرقدرتی آمریکا به چالش کشیده شده است و ساختار نظام بین‌­الملل نیز به سمت تحولاتی بزرگ در حال حرکت است. در این میان کشورهایی نظیر روسیه و چین رقبای جدی آمریکا محسوب می­‌شوند.

چین کشوری پرجمعیت و قدرتی بزرگ در عرصه بین­‌المللی به حساب می‌­آید که در سال­‌های اخیر عرصه­‌های مختلف بین­‌المللی و مخصوصاً اقتصادی را تحت تأثیر جدی قرار داده است. نکته مهم در این زمینه عدم اکتفای چین به بازیگریِ اقتصادی و تلاش این کشور برای تأثیرگذاری بر معادلات سیاسی بین‌المللی است. این تلاش در مسیر رسیدن به مواجهه‌ه­ای فعال در قبال رویدادهای سیاسی جهان بوده و واکنشی و انفعالی محسوب نمی­‌شود. البته در تحلیل این موضوع نباید افراط کرد و باید گفت که این کشور تا رسیدن به کمال مطلوب در این زمینه فاصله دارد.

مثال مهمی که در این زمینه وجود دارد، ورود چین به عنوان میانجی در روابط ایران با عربستان است. این موضوع با کمرنگ­ شدن نقش آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا همراه بوده است. در این ورود دو نکته مهم و اساسی وجود دارد. نکته نخست به حوزه سیاست به عنوان عرصه­‌ای بازمی­گردد که چین تصمیم گرفته در آن نقش‌­آفرینی کند. البته تا قبل از این نیز چین نقش­‌آفرینی سیاسی داشته است؛ اما کیفیت نقش­‌آفرینی از جهت گستره آن متفاوت بوده است. نکته دوم نیز به رویکرد فعالانه چین در این زمینه بازمی­‌گردد که باعث می‌­شود از حالتی واکنشی به حالت کنشی روی آورده و فعالانه در منطقه جنوب غرب آسیا عمل کند.

به نظر می­‌رسد با توجه به همین نوع نقش‌­آفرینی­‌ها، چین در پی تبدیل­ شدن به ابرقدرت در نظام بین‌­الملل باشد تا بتواند در تمامی رویدادها و وقایع بین‌المللی نقشی جدی ایفا کرده و مؤثر واقع شود. در تحلیل این موضوع لازم است جانب احتیاط رعایت شده و بدون وقوع چنین امری حکم به ابرقدرتی چین نشود؛ چرا که در حال حاضر موانعی جدی برای تبدیل چین به ابرقدرتی وجود دارد که در کنار تمامی ظرفیت‌­های این کشور برای ابرقدرت ­شدن باید مورد توجه قرار گیرد. این موانع را می‌­توان در دو دسته داخلی و منطقه‌­ای طبقه­‌بندی کرد.

موانع داخلی

مقصود از موانع داخلی مجموعه مشکلاتی است که جامعه داخلی چین به آن دچار بوده و بر پرستیژ بین‌­المللی این کشور تأثیر می­‌گذارد. در این زمینه می‌­توان به موضوعاتی نظیر فقر گسترده، نقض حقوق بشر، ساختار بسته سیاسی ملهم از نظام کمونیستی، اجرای ضعیف دموکراسی، مشکلات ناشی از آلودگی محیط زیست و فساد اداری اشاره کرد. یکی از نکات مهم در این زمینه بحران مشروعیت و عدم توسعه سیاسی چین است.

توسعه سیاسی در چین هم‌پای توسعه اقتصادی پیش نرفته است و بر همین اساس نیز ساختار سیاسی مبتنی بر انحصار قدرت در حزب کمونیست متمرکز است. در این زمینه حزب کمونیست بر بسیاری از شؤون زندگی مردم نظیر مواد درسی مدارس، برنامه‌­های تلویزیون، مسکن، اشتغال و حتی تعداد فرزند مسلط بوده و اجازه مشارکت واقعی مردم و برقراری دموکراسی را نمی­‌دهد. بر همین اساس نیز در چین اپوزیسیون واقعی وجود نداشته و به دلیل تک­‌حزب بودن آن عملاً تنوع حزبی نیز دیده نمی‌­شود (سازمند و نریمانی، 1393: 13).

موانع منطقه­‌ای

ریشه چالش­‌های چین در منطقه شرق آسیا به مسائلی هم­چون منازعات ارضی با کشورهای مختلف همسایه، مسائل تاریخی، قومی و مذهبی، رقابت‌های درون­‌منطقه‌­ای و حضور قدرت­‌های بزرگ خارج از منطقه بازمی‌­گردد. مهم­ترین چالش‌­های چین را می­‌توان در بحران تایوان، بحران شبه جزیره کره و اختلافات ارضی و مرزی با کشورهای ژاپن، فیلیپین و ویتنام، مداخله گسترده آمریکا و تنش‌­های ایجادشده بر اثر این مداخله عنوان کرد (سازمند و نریمانی، 1393: 17 و 18).

در میان این چالش­‌ها با توجه به افزایش قدرت چین در نظام بین‌­الملل باید به مداخله گسترده آمریکا در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا اشاره کرد. از جمله آخرین اقدامات آمریکا در این زمینه سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان در سال 2022 میلادی بود. نانسی پلوسی عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. تلویزیون دولتی چین در آستانه ورود نانسی پلوسی به تایوان گزارش داده بود که جنگنده‌های این کشور در حال «عبور از تنگه تایوان» هستند. پکن همچنین دقایقی پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که با «اقدامات نظامی هدفمند» به این سفر واکنش نشان خواهد داد.

چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند که در صورت لزوم با استفاده از «زور» باید به چین ملحق شود. پکن بازدید مقامات کشورهای خارجی از تایوان را نشانه به رسمیت شناختن دولت حاکم بر این جزیره می‌‌داند. در مقابل، دولت تایوان سفر نانسی پلوسی را نشانه حمایت «تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از این جزیره دانسته بود. روسیه نیز در واکنش به احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان چنین اقدامی را «تحریک محض» خوانده بود. مسکو علاوه بر این، بر «همبستگی کامل» روسیه با چین تأکید کرد (سایت یورو نیوز به نشانی parsi.euronews.com).

جمع­‌بندی

چین را می‌­توان به عنوان کشوری قدرتمند در نظام بین­‌الملل محسوب نمود که در مسیر افزایش قدرت خود و حرکت به سوی ابرقدرتی گام برمی­‌دارد. این موضوع تنها به قدرت اقتصادی این کشور بازنمی‌­گردد و سعی این کشور در افزایش قدرتمندی در معادلات سیاسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. البته در این تحلیل نباید راه افراط پیمود و لازم است موانع داخلی و منطقه‌­ای در مسیر دستیابی چین به ابرقدرتی را نیز در نظر گرفت. در میان این موانع ضعف در توسعه سیاسی و دخالت آمریکا در منطقه جنوب شرقی آسیا را می­‌توان به عنوان دو مانع مهم عنوان کرد.

 

 

منابع

  1. سازمند، بهاره، نریمانی، گلناز. (1393)، «چین؛ ابرقدرت­ شدن و چالش­‌های آن»، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال هفتم، شماره 25، تابستان 1393، صص 27-1.
  2. سایت یورونیوز به نشانی euronews.com، تاریخ آخرین مشاهده: 23/2/1402.

هسته تعاملات فرامنطقه‌ای اندیشکده

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا