تحول آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان؛ دانشگاه راهبردی جمهوری اسلامی

تربیت نسلی که همسو با آرمانهای یک حکومت مبتنی بر ایدئولوژی باشد و ادامه‌دهنده راه رسیدن به آرمانها باشد، مهمترین رسالتی است که یک حکومت ایدئولوژیک می تواند به انجام برساند.

اندیشکده رهیافت؛

تربیت نسلی که همسو با آرمانهای یک حکومت مبتنی بر ایدئولوژی باشد و ادامه‌دهنده راه رسیدن به آرمانها باشد، مهمترین رسالتی است که یک حکومت ایدئولوژیک می تواند به انجام برساند.

جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت نوپدید که توانست ایدئولوژی همراهی دین و جامعه را به منصه ظهور برساند، برای ادامه‌ نیازمند و ناگزیر از تربیت نسلی همسو با آرمانهای خود است.

اگرچه صدور آرمانهای جمهوری اسلامی به سایر بلاد اسلامی و تشکیل جبهه بین‌المللی مقاومت، گامی بزرگ در تدوام آرمان انقلاب اسلامی بوده است لیکن غفلت از جبهه داخلی و حرکت و تربیت نسل جدید کشور، تبعات منفی جبران‌ناپذیری برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهد داشت.

در این میان، مهمترین ارگان رسمی کشور که مستقیماً می‌تواند در این رابطه نقش مؤثری ایفا کند و یا در اثر غفلت، صدماتی به جبهه انقلاب اسلامی وارد آورد، مجموعه‌ای است که نسل آینده کشور تحت سیاست‌ها و اقدامات آن شکل می‌گیرد. «آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی، زیرساخت اصلیِ سعادت یک ملّت و پیشرفت یک کشور و در جمهوری اسلامی، حرکت به سمت آرمانها است». (بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان 17/02/1397)

رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهدافی که برای وزارت آموزش و پرورش که تربیت نسل را برعهده دارد، ترسیم فرموده‌اند، همان اهدافی است که نظام اسلامی برای خود ترسیم کرده و دنبال می‌کند.

«آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی کشور هدفهایی دارد، دنبال هدفهایی میگردد، این هدفها چیست؟ این هدفها عیناً همان هدفهای نظام اسلامی است؛ این [اهداف] باید در آموزش و پرورش وجود داشته باشد؛ مورد توجّه باشد. ما دانشجو، دانش‌آموز، محصّل، تربیت میکنیم با یک هدفی، به سمت یک آرمانی؛ این هدف عبارت است از همان هدفی که نظام اسلامی برای آن به‌ وجود آمد. نظام اسلامی، جهان و جامعه‌ای را میخواهد بسازد پیشرو، با ارزشهای متعالی، متدیّن، پایبند به شرایع الهی، با گستره‌ی بی‌انتهای افق دید». (بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان 17/02/1397)

اکنون که وزارت آموزش و پرورش تا این اندازه، با اهمیت و استراتژیک است؛ دانشگاه پشتیبانی‌کننده‌ی این وزارتخانه یعنی دانشگاه فرهنگیان نیز به همان اندازه قدر و ارزش پیدا می‌کند و این مهم را برعهده مسئولان این دانشگاه و سیاست‌گذاران آن می‌گذارد که در حد اعلای ظرفیت‌های ملی به این جایگاه استراتژیک بها بدهند و هزینه کنند.

اهتمام و التزام به این امر، منوط به این است که این مسأله ابتدا درک عمیق و واقعی شود تا بدانیم که «ما نمیتوانیم به آموزش و پرورش مثل یک اداره‌ی معمولی در ردیف ادارات دیگر نگاه کنیم؛ اینجا مسئله‌اش، مسئله‌ی ویژه است». (بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان 17/02/1397)

دوازده سال از بهترین سال‌های عمر یک انسان که آینده‌ی کشور در دستان اوست، در دستان معلمانی است که خودشان در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند، آیا ساختار و نیروی انسانی مستقر در این دانشگاه نباید متناسب با جایگاه آن شکل بگیرد و برای آن هزینه و سرمایه‌گذاری شود؟

«آموزش و پرورش یک فرصتی در اختیار دارد که هیچ دستگاه دیگری این فرصت را ندارد؛ این فرصت عبارت است از آن دوازده سال؛ این دوازده سالی که کودکان ما، نوجوانان ما در دوره‌ی دبستان و دبیرستان طی میکنند؛ در اختیار آموزش و پرورش است؛ در اختیار هیچ دستگاه دیگری یک‌چنین فرصت گران‌بهایی وجود ندارد؛ این فرصت، بهترین فرصت برای انتقال ارزشها و انتقال درست و جامع آرمانهای انقلابی و ملّی ما است». (بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان 17/02/1397)

بنابراین، میان انتقال ارزشها و آرمانهای انقلابی و ملی به نسل آینده کشور و هزینه‌کرد برای دانشگاه فرهنگیان، رابطه مستقیمی است که توجه به آن، مستلزم اهتمام بیش از پیش مسئولان و سیاست‌گذاران دانشگاه فرهنگیان است. امید که در دولت جدید، این راه ادامه یابد و دانشگاه استراتژیک جمهوری اسلامی روز به روز بالنده‌تر باشد.

هسته آموزش و پرورش اندیشکده؛

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا