خانوادهیادداشتها

روابط دختر و پسر پیش از ازدواج

امروزه با گسترش جوامع و شکل‌گیری فضای مجازی، سطح ارتباطات انسان‌ها متنوع تر و متعددتر شده است. این گسترش ارتباطات هم برای افراد هم جنس و هم در مورد افراد غیرهم جنس بدین شکل درآمده است.

اندیشکده رهیافت؛از این رو امروزه روابط افراد با جنس مخالف خود به یکی از اشکال رایج ارتباطی بدل شده است. نکته­‌ی قابل توجه این است که در این میان افرادی هستند که به حد متعارفی از روابط با جنس مخالف قانع نمی­‌شود و به دنبال سطوح عمیق‌­تری از ارتباط­‌گیری هستند. به همین علت اقداماتی انجام می­‌دهند تا اینکه روابط با جنس مخالف را در قالب دوستی شکل دهند و از لذت­‌های حاصل از آن بهره­‌مند گردند.

روابط دوستی صرفاً به شکل ارتباط عاطفی صرف محدود نمی­‌شوند و اشکال و قالب­‌های متفاوت و متنوعی به خود می­گیرد. این تنوع هم در شکل دوستی و هم در اهداف دوستی خود را می­نمایاند؛ مثلاً در میان پسران عده­ای به دنبال ازدواج هستند و با قصد یافتن مورد مناسب ازدواج وارد این روابط می‌­شوند. برخی دیگر صرفاً به دنبال برقراری رابطه­‌ی عاطفی و برخی در پی کسب لذت جنسی حاصل از آن هستند. اما در این میان عده‌­ای هم هستند که در ابتدا با هدف ازدواج وارد رابطه می­‌شوند اما پس از مدتی به دلایل متعددی از این هدف صرف نظر می­‌کنند و عده­‌ا‌ی دیگر نیز که برای رفع نیازهای عاطفی و جنسی با جنس مخالف دوست شده بودند امکان دارد در اثنای رابطه به این نتیجه برسند که بهتر است با همین فرد ازدواج کنند. بنابراین می­‌توان یکی از ویژگی­‌های روابط دوستی را پیش­بینی‌­ناپذیر بودن آن در نظر گرفت. پیش­بینی­‌ناپذیر بودن چه از لحاظ اینکه یک زمان مشخص برای رابطه نمی­‌توان تعیین کرد و همچنین از این جهت که معلوم نیست در نهایت افراد آن را به چه نتیجه­‌ای می‌­رسانند؛ آیا به ازدواج ختم می­شود یا اینکه در نهایت یک شکست عشقی ایجاد خواهد شد؟

ناتوانی افراد از پیش­‌بینی کیفیت و کمیت رابطه، احساس امنیت آنان را سلب می­کند. از این رو برای آنکه شکست عاطفی کمتری ایجاد شود سطح دلبستگی در روابط بعدی در حد قابل توجهی افت می­کند. اما این در حالی است که افراد اولین رابطه را بسیار فانتزی تعبیر می­‌کنند ولی زمانی که این ارتباط شکست بخورد رفته­‌رفته در ارتباط­‌های بعدی تصمیم می­گیرد آن­چنان به طرف مقابل دلبسته نشود و از طرفی هم خود را به یک ارتباط محدود نکند و با چند نفر دیگر هم در ارتباط باشد. این بدین خاطر است که اگر یکی رابطه را ترک کرد دیگر دچار تجربه­‌ی تلخ رها شدن و شکست عشقی نشود.

در رابطه با پسران به عنوان یکی از طرفین رابطه­‌ی دوستی، اصلی­ترین و مهم­ترین هدفی که سبب ایجاد چنین روابطی می­شود رابطه­‌ی جنسی است. در واقع لذت جنسی و استمتاع از جنس مقابل مقصود و مقصد مبنایی و غایی بخش قابل توجهی از پسران برای شکل­‌دهی به رابطه است. اما از آن­جایی که اظهار چنین خواسته­‌ای در ابتدای رابطه برای دختران دافعه ایجاد می­کند و موجب می­شود آنان تن به رابطه ندهند، سعی می­شود نیاز جنسی در پوششی از تمایلات عاطفی خود را استتار نماید و آن را بیاراید تا اینکه رابطه شکل بگیرد. اما پس از مدتی در طی رابطه طرف مذکر رابطه تلاش می­کند رابطه به چنین سمتی سوق پیدا کند. از این رو دو عنصر اساسی تأمین مالی و عاطفی که نیاز عمده­‌ی دختران را از رابطه مرتفع می­‌کند توسط پسران مورد توجه قرار می­‌گیرد تا اینکه بتوانند به خواسته‌­ی اصلی خود که همان رابطه­‌ی جنسی است دست پیدا کنند.

نکته­ی جالب توجه دیگر این است که بر اساس پژوهش­‌های متعددی نشان داده شده است که پسران به نسبت بیشتری از دختران تمایل به برقراری رابطه­‌ی دوستی دارند. این امر می­تواند ناشی از این باشد که آنان از رابطه با جنس مخالف بیشتر از هر چیز به دنبال رابطه­‌ی جنسی هستند و از آن­جایی که رابطه­‌ی دوستی نسبت به ازدواج برای ارتفاع این نیاز هزینه­‌ی کمتری در بر دارد موجب می­شود که این شکل از رابطه را برای خود برگزینند.

یکی از دیگر عواملی که سبب می­شود پسران به سمت روابط دوستی کشانده شود گروه­‌های دوستی است. زمانی که در یک گروه 5 نفره­‌ی دوستانه 3 یا 4 نفر دوست دختر دارند و همیشه در جمع دوستانه صحبت از روابطی است که داشته­‌اند آنانی که در این روابط نیستند سعی می­‌کنند خود را همرنگ دوستان خود کنند تا اولاً در جمع دوستان به حساب بیایند و در ثانی بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. نکته‌­ی دیگر اینکه دوستان این فرد زمانی که قرار است با هم برنامه­‌ی تفریحی داشته باشند دوستان دختر خود را همراه خویش می­آورند و فرد خود را در چنین حالتی احساس تنهایی و انزوا می­کند. این مسئله شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد ولی برای نوجوانان که نیازمند تأیید و احترام هستند یک نیاز اساسی و ضروری است. نوجوانان بسیاری هستند که صرفاً به خاطر جلب نظر دوستان و احساس بزرگی کردن و بزرگ بودن دست به چنین روابطی می­زنند.

در نهایت عاملی دیگر که می­تواند با عامل مزبور هم در ارتباط باشد ضعف در باورهای دینی است. در واقع گروه­‌های دوستی به سهم خود می­توانند در تحکیم یا تضعیف باورهای دینی نقش به­‌سزایی داشته باشند. البته اصل ضعف در باورهای دینی تحت تأثیر عوامل مختلفی است اما آنچه در این بحث مورد توجه قرار می­‌گیرد این است که چگونه باورهای دینی بر گرایش افراد به ارتباط­‌گیری با جنس مخالف تأثیر می­‌گذارد؟

پاسخ این است که باورهای دینی، عامل کنترل­گر درونی انسان­‌ها را تقویت می­کند و به آن­ها می­‌آموزد که در هر حالتی خداوند را در نظر داشته باشند؛ از طرفی دیگر احکامی را به عنوان چارچوب­‌هایی به فرد عرضه می­کند که او با توجه به احساس حضور خداوند آنان را رعایت کند. بنابراین در مورد روابط دوستی با جنس مخالف باید گفت که مهم­ترین عاملی که می­‌تواند مانع ارتکاب چنین کاری شود آن است که باورهای دینی در افراد تحکیم شود و هر چه این باورها استحکام و ثبات بیشتری داشته باشد می­‌تواند انسان را از ارتکاب محرماتی چون دوستی با جنس مخالف و یا روابط شبه دوستی بازبدارد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا