فرهنگ و مشارکت سیاسییادداشتها

زنگ خطر دیپلماسی منفعلانه در قبال کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا

توازن و ابتکار را می‌توان به عنوان دو ویژگی مهم در یک سیاست خارجی موفق محسوب کرد. مقصود از توازن، بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی است که در روابط با کشورهای مختلف و نه فقط کشورهایی خاص مورد توجه قرار می‌گیرد. ابتکار نیز به کنشگری فعال یک دولت در عرصه بین‌المللی بازمی‌گردد که مستلزم رصد کامل فضای بین‌المللی و انجام اولین اقدام در حوزه‌های مختلف است؛ به نحوی که سایر کشورها در تناسب با آن کشور سیاست خارجی خود را تنظیم کنند. میزان قدرت یک کشور و تسلط آن بر حوزه‌های استراتژیک از جمله لوازم مهم در سیاست خارجی دارای ابتکار است.

اندیشکده رهیافت؛

توازن و ابتکار را می­‌توان به عنوان دو ویژگی مهم در یک سیاست خارجی موفق محسوب کرد. مقصود از توازن، بهره‌­گیری از ظرفیت‌­هایی است که در روابط با کشورهای مختلف و نه فقط کشورهایی خاص مورد توجه قرار می‌­گیرد. ابتکار نیز به کنشگری فعال یک دولت در عرصه بین‌­المللی بازمی­‌گردد که مستلزم رصد کامل فضای بین‌­المللی و انجام اولین اقدام در حوزه‌­های مختلف است؛ به نحوی که سایر کشورها در تناسب با آن کشور سیاست خارجی خود را تنظیم کنند. میزان قدرت یک کشور و تسلط آن بر حوزه‌­های استراتژیک از جمله لوازم مهم در سیاست خارجی دارای ابتکار است.

دیپلماسی موفق نیز به عنوان فن اداره سیاست خارجی از طرق مسالمت‌­آمیز، مستلزم بکارگیری ابتکار و توازن است (قوام، 1370: 215). آنچه در این یادداشت به آن توجه می‌­شود انفعال دستگاه دیپلماسی ایران در قبال کشورهای غربی و آمریکا است که این دستگاه را در معرض آسیب­‌پذیری قرار می‌دهد. اگرچه توازن نیز از اهمیت ویژه­‌ای در این عرصه برخوردار است و برخی بر این باورند که سیاست نگاه به شرق با محدودیت‌­ها و موانع متعددی روبه‌روست که از جمله آن­ها می‌­توان به فشارهای آمریکا بر کشورهای آسیایی برای عدم توسعه همکاری با ایران اشاره کرد (دهقانی فیروزآبادی، 1388: 526). مقصود از دستگاه دیپلماسی در این یادداشت مجموعه‌­ای از تصمیم­‌گیران و مجریان در عرصه سیاست خارجی با محوریت وزارت امور خارجه است.

رصد و تحلیل رویدادهای مختلف در حوزه مناسبات ایران و آمریکا، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب حاوی مسئله مهمی تحت عنوان دیپلماسی منفعلانه در قبال غرب و مخصوصاً آمریکا است. اگرچه بعد از انقلاب توفیق زیادی در کاهش انفعال حاصل شده و مخصوصاً در ابعاد نظامی و امنیتی دستاوردهای بزرگی پدید آمده است؛ اما کماکان دیپلماسی چنین آسیبی را با خود به همراه داشته و هم­‌اکنون نیز دارد. این امر تنها به رویکرد دولت‌­های مختلف بازنمی­‌گردد، بلکه نوعی آسیب نهادینه شده است که حتی رویکردهایی که تعامل با غرب را مشروط می‌­کنند نیز به صورت ناخودآگاه با خود به همراه دارند.

مقصود از دیپلماسی منفعلانه رویکردی واکنشی و نه کنشی در مناسبات ایران با کشورهای غربی و آمریکا است. وجه مشترک تمامی اقدامات در این مناسبات، ماهیت انفعالی و واکنشی دستگاه دیپلماسی است که پویایی و ابتکار را از آن گرفته و در تنظیم مناسبات، وابسته به اقدامات کشورهای غربی و آمریکا می­‌کند. این موضوع دیپلماسی ایران را چه در موضوع و چه در ابزارهای مختلف وابسته به محاسبات این کشورها کرده و نوعی دیپلماسی تبعی را به همراه می‌­آورد.

نمونه مهم این امر را می‌­توان در مواجهه دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم با مذاکرات هسته‌­ای و انعقاد برجام دانست. در این دوران اتفاقات مختلفی پدید آمد و مذاکرات هسته­‌ای دچار نوسانات شدیدی شد. انعقاد برجام در دوران اوباما و خروج یک‌جانبه ترامپ از آن را می‌­توان به عنوان نقاط عطف در این زمینه محسوب کرد. اکتفا به فشارهای رسانه‌­ای از سوی دیپلمات­‌های ایرانی و نگرفتن ضمانت اجراهای مطمئن در راستای اجرای برجام دو نمونه مهم از انفعال در فرایند مذاکرات هسته‌­ای و انعقاد برجام است.

اوج دیپلماسی منفعلانه در این دوران به سردرگمی دستگاه دیپلماسی در قبال خروج یکجانبه ترامپ از برجام بازمی‌­گشت. بررسی مواضع و اقدامات مسئولان دستگاه دیپلماسی در آن دوران حاکی از باورپذیری سخت این خروج برای آنان بود؛ چرا که با تصوری غیرواقعی آمریکا را متعهد به برجام دانسته و خروج آن را تقریباً محال فرض می­‌کردند. این وضعیت آمریکا را در موقعیتی برتر قرار داد و دستگاه دیپلماسی ایران را آسیب­‌پذیر کرد؛ در حالی که دستگاه دیپلماسی با اقدامی هوشمند می­‌توانست آمریکا را در جایگاه متهم و خود را در جایگاه مطالبه‌­گری قرار دهد.

اگرچه دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم توازن در سیاست خارجی را به عنوان شعار خود مطرح کرده است؛ اما کماکان در معرض آسیب انفعال و رویکردی واکنشی نسبت به غرب و آمریکا قرار دارد. با توجه به مطالبی که در قسمت­‌های قبلی بیان شد، مواضع، اظهارات و اقدامات دستگاه دیپلماسی یک دولت در راستای تعامل مشروط یا بدون شرط با غرب دلیلی بر مواجهه فعالانه یا منفعلانه نیست. بر همین اساس نیز نباید تنها به موضع­‌گیری یا محکومیت اقدامات و رویکردهای غلط غرب پرداخت و لازم است با دیپلماسی هوشمندانه و استفاده از طیف وسیع ابزارها، غرب و آمریکا را در حوزه­‌های مختلف پاسخگو کرد.

منابع:

  1. قوام، سید عبدالعلی. (1370)، اصول سیاست خارجی و سیاست بین­الملل، تهران: انتشارات سمت، چاپ بیست و سوم، 1397.
  2. دهقانی فیروزآبادی، سید جلال. (1388)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم، 1396.

هسته تعاملات فرامنطقه‌ای اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا