بودجه و مالیاتیادداشتها

ضعف اتخاذ رویکردهای کلان سیاسی در امر بودجه‌ریزی

یکی از مسائل و موضوعات مهم در امر بودجه‌ریزی فهم کلان سیاسی این حوزه است که متأسفانه در دوره‌های مختلف مورد غفلت قرار گرفته است

یکی از مسائل و موضوعات مهم در امر بودجه­ریزی فهم کلان سیاسی این حوزه است که متأسفانه در دوره­های مختلف مورد غفلت قرار گرفته است. نکته اساسی در این موضوع مورد توجه قرارگرفتن رویکرد کلان فارغ از جهت­گیری خاص سیاسی است؛ چرا که جهت­گیری­های خاص در وهله دوم اهمیت می‌یابد. اساساً مسئولان حکومتی در دوره‌­های مختلف امر بودجه را به صورت کوتاه­‌مدت مورد توجه قرار داده‌­اند و در این زمینه به صورت زیگزاگی عمل نموده‌­اند.

باید توجه کرد که بودجه تنها تابع فرمول­‌های ریاضی و اقتصادی نیست و باید در پازل حکمرانی نیز فهم شود و اهداف سیاسی و اجتماعی داشته باشد. این بایسته به دلایل مختلفی از جمله وجود رانت­ها و منافع سیاسی و نگاه کوتاه­‌مدت مورد بی­‌توجهی قرار گرفته است. بر همین اساس نیز در طول سال­‌های متمادی این امر مشاهده می­‌شود که بودجه به جای قرارگرفتن در مسیر حکمرانی صحیح و تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی، تأمین منافع اشخاص و گروه­‌های خاص را مورد هدف قرار گرفته است.

این در حالی است که مسئولان و متولیان امر بودجه‌­ریزی باید توجه خود را معطوف به اهداف کلان و بلندمدت کرده و نگاه کوتاه­‌مدت سیاسی را در پرتو نگرشی کلان بکار بندند. از جمله آثار و پیامدهای منفی که می­توان برای عدم توجه به اهداف بلندمدت برشمرد، نارضایتی عمومی و رضایت گروهی خاص است. این در حالی است که بودجه­‌ریزی باید با هدف تأمین رضایت عمومی دنبال شود و در آن تنها رضایت گروه سیاسی خاصی مد نظر قرار نگیرد.

برهمین اساس نیز لازم است ملاحظات جناحی و سیاسی کوتاه­‌مدت به حداقل ممکن برسد تا شرایط سیاسی باثبات‌­تر و در نتیجه بودجه‌­ریزی صحیح‌تری صورت پذیرد. در همین مسیر نیز می­توان فقدان دو محور جدی را از جمله چالش­‌هایی به شمار آورد که بر اثر عدم اتخاذ رویکرد کلان و بلندمدت به وجود آمده است:

  1. روزمرگی در مخارج کشور: هنگامی که رویکرد مسئولان و متولیان امر بودجه ­ریزی رویکردی کوتاه­ مدت باشد و این امر در پازل حکمرانی به درستی فهم نشود کشور با روزمرگی در امر بودجه­ریزی مواجه خواهد شد. این امر بدین معنا است که بودجه در مسیر مخارج جاری و سالانه کشور قرار خواهد گرفت و اهداف بلندمدت مورد غفلت واقع خواهند شد. ضعف در تکمیل زیرساخت­ های اساسی کشور از جمله آثاری است که بر اثر این مورد ایجاد می­شود.
  2. وابستگی بودجه به نفت: هنگامی که نگاه مسئولان در امر بودجه ­ریزی معطوف به نفت باشد و مسئولان سعی در قطع وابستگی نداشته باشند زمینه ­های شکل­گیری دولت رانتیر ایجاد می­شود. مقصود از دولت رانتیر که در اقتصاد سیاسی مورد بحث قرار می­ گیرد دولتی است که منابع مالی خود را از طریقی غیر از مالیات تأمین می ­کند. همین امر منجر به ضعف نظارت­ پذیری و پاسخگویی می­ شود و کارکردهای منفی نظیر تشدید فساد سیاسی و قدرتمندترشدن گروه­ های ذی­نفوذ را به همراه دارد.

وابستگی بودجه به نفت ظاهراً در نگاهی کوتاه­ مدت توجیه ­پذیر است؛ زیرا امر بودجه ­ریزی را در صورتی که نفت فراوان وجود داشته باشد و فروش آن با موانعی مواجه نباشد به راحتی تحقق می ­بخشد؛ اما با نگاهی بلندمدت و کلان وابستگی بودجه به نفت با چند تهدید مواجه است که از جمله آن­ها می توان به موانع بین­المللی در فروش نفت و تمام ­شدن آن اشاره نمود. بر همین اساس نیز کشور باید در روندی برنامه ­ریزی­ شده و دقیق به سمت قطع وابستگی از نفت حرکت کند.

غیر از موارد اشاره ­شده موارد دیگری را نیز می ­توان به این دو مورد اضافه کرد؛ اما در اینجا قصد اشاره به دو مورد از مهم­ترین موارد وجود داشت. مصادیق مهمی که می­ تواند غلبه نگاه­ های کوتاه ­مدت و جناحی را در فضای سیاسی کشور در امر بودجه نشان دهد، نگاه­ های منطق ه­ای و بخشی بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امر بودجه ­ریزی و نگاه­ های جناحی و سیاست­ زده مسئولان قوه مجریه است. علل متعددی در این دو مصداق وجود دارد که می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دغدغه رأی ­آوری نمایندگان مجلس در دوره­ های آتی انتخابات باعث می ­شود با توجه به منطقه نمایندگی خود امر بودجه­ ریزی را ساماندهی کنند. به همین جهت نیز سعی می­کنند بودجه بیشتری را به منطقه نمایندگی خود تخصیص دهند. توجه به منطقه نمایندگی در پرتو توجه به کل کشور امری پسندیده است؛ اما داشتن نگاهی کوتاه­ مدت با محوریت نفع سیاسی شخصی امری نامطلوب بوده و بودجه کشور را به سوی رانتی ­شدن پیش می­ برد.
  2. ترجیح منافع گروهی بر منافع ملی را می­ توان از دیگر عللی دانست که هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه مشاهده می­ شود. هنگامی که جناح ­های مختلف سیاسی در سیاست کشور اولویت می­ یابند و منافع آن­ها مهم تلقی می ­شود، منافع ملی به حاشیه رفته و مورد توجه قرار نمی ­گیرند. این نگاه نیز بر اثر فرهنگ غلطی است که در سیاست کشور وجود دارد و حاکی از محوریت یافتن کسب قدرت در جناح­ های مختلف بدون توجه به مصالح عالی کشور است.
  3. ضعف نظارتی در امر بودجه­ ریزی نیز باعث می ­شود مسئولان تقنینی و اجرایی به راحتی اهداف سیاسی کوتاه­ مدت را مد نظر قرار داده و بدون هیچگونه مانعی در راه رسیدن به این اهداف تلاش کنند. بر همین اساس نیز هیچگونه ضابطه­ ای در این جهت به درستی اجرا نشده و این امر کاملاً به صورت شخصی و جناحی پیش می­ رود.
  4. ضعف در مشارکت فعال سیاسی با استفاده از بسترهای موجود و مطالبه ­گری در این زمینه نیز از دیگر علل مصادیقی است که در بالا به آن­ها اشاره شد. قطعاً انتخابات را می ­توان مهم­ترین بستر مشارکت سیاسی در ایران دانست و مردم در انتخاب افراد مورد نظر باید توجه جدی به مؤلفه­ هایی نظیر توجه به منافع ملی توسط کاندیدای مورد نظر داشته باشند. رأی ­دادن به افرادی که ضعف جدی در این مؤلفه­ ها دارند قطعاً باعث ناکارآمدی در موضوعات مختلف از جمله بودجه­ ریزی خواهد شد.

بودجه­ ریزی در کشور ایران دارای موانع و چالش­ های فراوانی است که تنها به موانع سیاسی منحصر نمی­ شود؛ اما موانع سیاسی بخش مهمی از این موانع را شکل می ­دهد. یکی از موانع جدی سیاسی که در این یادداشت به آن اشاره شد ضعف اتخاذ رویکرد کلان سیاسی در امر بودجه­ ریزی است که ابعاد و مصادیق گسترده­ای دارد. ضعف این رویکرد و اتخاذ رویکردهای کوتاه­ مدت، امر بودجه­ ریزی را به موضوعی روزمره و کم­ اهمیت تبدیل می­ کند و باعث می­شود زمینه ­های فساد سیاسی شکل گرفته و علاوه بر آن اهداف بلندمدت که کشور را در مسیر ثبات قرار می ­دهد مورد توجه قرار نگیرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع

ـ‌غمامی، سید محمدمهدی. (1395)، «بایسته­های بودجه­ریزی در امنیت اقتصادی؛ مطالعه موردی آسیب­ها و راهبردهای بودجه­ریزی در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه آفاق امنیت، شماره 31، تابستان 1395، صص 92-65.

ـ زینالی، مهدی و دیگران. (1392)، «بررسی موانع پیاده­سازی بودجه­ریزی عملیاتی در وزارت امور اقتصاد و دارایی با استفاده از مدل شه»، مجله اقتصادی، شماره­های 3 و 4، خرداد و تیر 1392، صص 64-49.

گرد آورنده
سعید منصوریان
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا