فرهنگ و مشارکت سیاسییادداشتها

ضعف اتخاذ رویکردهای کلان سیاسی در امر بودجه‌ریزی

یکی از مسائل و موضوعات مهم در امر بودجه‌ریزی فهم کلان سیاسی این حوزه است که متأسفانه در دور‌ه‌های مختلف مورد غفلت قرار گرفته است.

نکته اساسی در این موضوع مورد توجه قرارگرفتن رویکرد کلان فارغ از جهت­‌گیری خاص سیاسی است؛ چرا که جهت­‌گیری­‌های خاص در وهله دوم اهمیت می­یابد. اساساً مسئولان حکومتی در دوره‌­های مختلف امر بودجه را به صورت کوتاه‌­مدت مورد توجه قرار داده­‌اند و در این زمینه به صورت زیگزاگی عمل نموده‌­اند.

باید توجه کرد که بودجه تنها تابع فرمول­ه‌ای ریاضی و اقتصادی نیست و باید در پازل حکمرانی نیز فهم شود و اهداف سیاسی و اجتماعی داشته باشد. این بایسته به دلایل مختلفی از جمله وجود رانت­‌ها و منافع سیاسی و نگاه کوتاه­‌مدت مورد بی­‌توجهی قرار گرفته است. بر همین اساس نیز در طول سال­‌های متمادی این امر مشاهده می­‌شود که بودجه به جای قرارگرفتن در مسیر حکمرانی صحیح و تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی، تأمین منافع اشخاص و گروه‌­های خاص را مورد هدف قرار گرفته است.

این در حالی است که مسئولان و متولیان امر بودجه‌­ریزی باید توجه خود را معطوف به اهداف کلان و بلندمدت کرده و نگاه کوتاه‌­مدت سیاسی را در پرتو نگرشی کلان بکار بندند. از جمله آثار و پیامدهای منفی که می‌­توان برای عدم توجه به اهداف بلندمدت برشمرد، نارضایتی عمومی و رضایت گروهی خاص است. این در حالی است که بودجه‌­ریزی باید با هدف تأمین رضایت عمومی دنبال شود و در آن تنها رضایت گروه سیاسی خاصی مد نظر قرار نگیرد.

برهمین اساس نیز لازم است ملاحظات جناحی و سیاسی کوتاه­‌مدت به حداقل ممکن برسد تا شرایط سیاسی باثبات­تر و در نتیجه بودجه­‌ریزی صحیح‌­تری صورت پذیرد. در همین مسیر نیز می­توان فقدان دو محور جدی را از جمله چالش­‌هایی به شمار آورد که بر اثر عدم اتخاذ رویکرد کلان و بلندمدت به وجود آمده است:

  1. روزمرگی در مخارج کشور: هنگامی که رویکرد مسئولان و متولیان امر بودجه­‌ریزی رویکردی کوتاه‌­مدت باشد و این امر در پازل حکمرانی به درستی فهم نشود کشور با روزمرگی در امر بودجه­‌ریزی مواجه خواهد شد. این امر بدین معنا است که بودجه در مسیر مخارج جاری و سالانه کشور قرار خواهد گرفت و اهداف بلندمدت مورد غفلت واقع خواهند شد. ضعف در تکمیل زیرساخت­های اساسی کشور از جمله آثاری است که بر اثر این مورد ایجاد می­‌شود.
  2. وابستگی بودجه به نفت: هنگامی که نگاه مسئولان در امر بودجه‌­ریزی معطوف به نفت باشد و مسئولان سعی در قطع وابستگی نداشته باشند زمینه­‌های شکل­‌گیری دولت رانتیر ایجاد می­‌شود. مقصود از دولت رانتیر که در اقتصاد سیاسی مورد بحث قرار می‌­گیرد دولتی است که منابع مالی خود را از طریقی غیر از مالیات تأمین می­‌کند. همین امر منجر به ضعف نظارت­‌پذیری و پاسخگویی می­شود و کارکردهای منفی نظیر تشدید فساد سیاسی و قدرت‌مندترشدن گروه­‌های ذی­‌نفوذ را به همراه دارد.

وابستگی بودجه به نفت ظاهراً در نگاهی کوتاه‌­مدت توجیه‌­پذیر است؛ زیرا امر بودجه­‌ریزی را در صورتی که نفت فراوان وجود داشته باشد و فروش آن با موانعی مواجه نباشد به راحتی تحقق می­‌بخشد؛ اما با نگاهی بلندمدت و کلان وابستگی بودجه به نفت با چند تهدید مواجه است که از جمله آن­ها می­‌توان به موانع بین­‌المللی در فروش نفت و تمام­‌شدن آن اشاره نمود. بر همین اساس نیز کشور باید در روندی برنامه­‌ریزی­‌شده و دقیق به سمت قطع وابستگی از نفت حرکت کند.

غیر از موارد اشاره­‌شده موارد دیگری را نیز می­توان به این دو مورد اضافه کرد؛ اما در اینجا قصد اشاره به دو مورد از مهم­ترین موارد وجود داشت. مصادیق مهمی که می­‌تواند غلبه نگاه­‌های کوتاه­مدت و جناحی را در فضای سیاسی کشور در امر بودجه نشان دهد، نگاه­های منطقه­‌ای و بخشی بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امر بودجه­ریزی و نگاه­های جناحی و سیاست­زده مسئولان قوه مجریه است. علل متعددی در این دو مصداق وجود دارد که می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دغدغه رأی­آوری نمایندگان مجلس در دوره­‌های آتی انتخابات باعث می­‌شود با توجه به منطقه نمایندگی خود امر بودجه­‌ریزی را ساماندهی کنند. به همین جهت نیز سعی می­کنند بودجه بیشتری را به منطقه نمایندگی خود تخصیص دهند. توجه به منطقه نمایندگی در پرتو توجه به کل کشور امری پسندیده است؛ اما داشتن نگاهی کوتاه‌­مدت با محوریت نفع سیاسی شخصی امری نامطلوب بوده و بودجه کشور را به سوی رانتی‌­شدن پیش می­برد.
  2. ترجیح منافع گروهی بر منافع ملی را می­توان از دیگر عللی دانست که هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه مشاهده می‌شود. هنگامی که جناح­‌های مختلف سیاسی در سیاست کشور اولویت می­‌یابند و منافع آن­ها مهم تلقی می­‌شود، منافع ملی به حاشیه رفته و مورد توجه قرار نمی­‌گیرند. این نگاه نیز بر اثر فرهنگ غلطی است که در سیاست کشور وجود دارد و حاکی از محوریت یافتن کسب قدرت در جناح­‌های مختلف بدون توجه به مصالح عالی کشور است.
  3. ضعف نظارتی در امر بودجه‌­ریزی نیز باعث می­‌شود مسئولان تقنینی و اجرایی به راحتی اهداف سیاسی کوتاه­‌مدت را مد نظر قرار داده و بدون هیچگونه مانعی در راه رسیدن به این اهداف تلاش کنند. بر همین اساس نیز هیچ‌گونه ضابطه­‌ای در این جهت به درستی اجرا نشده و این امر کاملاً به صورت شخصی و جناحی پیش می­‌رود.
  4. ضعف در مشارکت فعال سیاسی با استفاده از بسترهای موجود و مطالبه­‌گری در این زمینه نیز از دیگر علل مصادیقی است که در بالا به آن­ها اشاره شد. قطعاً انتخابات را می­‌توان مهم­ترین بستر مشارکت سیاسی در ایران دانست و مردم در انتخاب افراد مورد نظر باید توجه جدی به مؤلفه­‌هایی نظیر توجه به منافع ملی توسط کاندیدای مورد نظر داشته باشند. رأی­دادن به افرادی که ضعف جدی در این مؤلفه­‌ها دارند قطعاً باعث ناکارآمدی در موضوعات مختلف از جمله بودجه­‌ریزی خواهد شد.

بودجه‌­ریزی در کشور ایران دارای موانع و چالش­‌های فراوانی است که تنها به موانع سیاسی منحصر نمی­‌شود؛ اما موانع سیاسی بخش مهمی از این موانع را شکل می­دهد. یکی از موانع جدی سیاسی که در این یادداشت به آن اشاره شد ضعف اتخاذ رویکرد کلان سیاسی در امر بودجه­‌ریزی است که ابعاد و مصادیق گسترده­ای دارد. ضعف این رویکرد و اتخاذ رویکردهای کوتاه­‌مدت، امر بودجه­‌ریزی را به موضوعی روزمره و کم‌­اهمیت تبدیل می‌­کند و باعث می­شود زمینه­‌های فساد سیاسی شکل گرفته و علاوه بر آن اهداف بلندمدت که کشور را در مسیر ثبات قرار می­دهد مورد توجه قرار نگیرد.

 

 

 

 

 

منابع:

  1. غمامی، سید محمدمهدی. (1395)، «بایسته­های بودجه­ریزی در امنیت اقتصادی؛ مطالعه موردی آسیب­ها و راهبردهای بودجه­ریزی در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه آفاق امنیت، شماره 31، تابستان 1395، صص 92-65.
  2. زینالی، مهدی و دیگران. (1392)، «بررسی موانع پیاده­سازی بودجه­ریزی عملیاتی در وزارت امور اقتصاد و دارایی با استفاده از مدل شه»، مجله اقتصادی، شماره­های 3 و 4، خرداد و تیر 1392، صص 64-49.
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا