وحدت جهان اسلامیادداشتها

طوفان الاقصی؛ حاصل تغییر رویکرد جهان اسلام

نیروهای مقاومت حماس از صبح شنبه (۷ اکتبر ۲۰۲۳) عملیات طوفان الاقصی را ضد رژیم صهیونیستی شروع کردند. درخصوص ابعاد نظامی این حمله و تفاوت این حمله با حملات پیشین صحبت‌های زیادی شده است و این حمله به عنوان پیچیده‌ترین، هوشمندترین و گسترده‌ترین حمله‌‌ی جبهه مقاومت فلسطین به مواضع اسرائیل معرفی شده است که تا پیش از آن سابقه نداشته است؛ اما نکته‌ی مهم دیگری که در پس پرده‌ی این حمله مورد غفلت قرار گرفته است، همگرایی و اتحاد بی‌سابقه جهان اسلام و خصوصاً جبهه‌های مقاومت است.

اندیشکده رهیافت؛

این روزها اخبار مربوط به حمله طوفان الاقصی در بسیاری از خبرگزاری‌ها و صفحات مجازی منعکس شده است. نیروهای مقاومت حماس از صبح شنبه (۷ اکتبر ۲۰۲۳) عملیات طوفان الاقصی را ضد رژیم صهیونیستی شروع کردند. درخصوص ابعاد نظامی این حمله و تفاوت این حمله با حملات پیشین صحبت‌های زیادی شده است و این حمله به عنوان پیچیده‌ترین، هوشمندترین و گسترده‌ترین حمله‌‌ی جبهه مقاومت فلسطین به مواضع اسرائیل معرفی شده است که تا پیش از آن سابقه نداشته است؛ اما نکته‌ی مهم دیگری که در پس پرده‌ی این حمله مورد غفلت قرار گرفته است، همگرایی و اتحاد بی‌سابقه جهان اسلام و خصوصاً جبهه‌های مقاومت است.

مسئله همگرایی و اتحاد جهان اسلام در موضوع حساسی نظیر فلسطین همواره یکی از دغدغه‌های رهبران سیاسی مقاومت بوده است و متأسفانه طی سالیان گذشته، ضعف‌ها و خلأهای بسیاری در این زمینه مشاهده شده است؛ لکن در حمله اخیر جبهه مقاومت فلسطین به اسرائیل، شاهد نوعی همگرایی و وحدت موضع از سوی کشورهای جهان اسلام نظیر سوریه، عراق، قطر، پاکستان، افغانستان، لبنان، یمن، ترکیه و… هستیم و این بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این حمله است و می‌توان طوفان‌الاقصی را نمایانگر تغییری ایدئولوژیک در این عرصه دانست.

همگرایی جهان اسلام به یک صدایی و هم­سویی کشورهای اسلامی در جهت تأمین منافع عموم مسلمین اشاره دارد، که رهایی فلسطین اشغالی و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان مسائل اول جهان اسلام، می­تواند یکی از نمودهای آن باشد. چندی پیش میزگردی در “راسیا سیودنیا” (روسیه امروز) وابسته به خبرگزاری ریانووستی روسیه برگزار شد و کاظم جلالی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه در سخنانی در این میزگرد چنین بیان داشتند که «توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و از طرف دیگر، توافقاتی که با سوریه توسط جهان اسلام در حال انجام است نشانه این است که این امید وجود دارد که کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگرچه برخی کشورها تلاش کردند با طرح هایی مثل طرح ابراهیم در دنیای اسلام افتراق و جدایی ایجاد کنند اما نشانه های کنونی حاکی از آن است که در دنیای اسلام خردمندی وجود دارد و اینکه مسائل خودمان را خودمان حل کنیم».

آقای امیرعبدالهیان در توییتر در فروردین همین سال در واکنش به هتک حرمت و یورش شبانه نظامیان رژیم جعلی اسرائیل به نمازگزاران مسجدالاقصی چنین بیان داشت که صهیونیست‌ها از موج همگرایی در جهان اسلام سردرگم هستند. تمامی این موارد حاکی از وقوع یک تغییر گفتمان گسترده در مسئله فلسطین در بین کشورهای جهان اسلام است که حمله طوفان الاقصی نیز در این پارادایم قابل تعریف است. مشارکت لبنان و سوریه در جنگ و موضع‌گیری‌های حمایتگرایانه ایران، قطر، پاکستان و یمن نیز بیانگر این تغییر است. «شیخ محمد خضر» در حاشیه نشست کنفرانس بین المللی «همگرایی جهان اسلام و آینده تمدن با محوریت اهداف شریعت» درباره نقش فلسطین و بیت المقدس در وحدت مسلمانان و تقریب جهان اسلام افزود: این موضوع بی تردید مساله مشترک جهان اسلام است، بنابراین به منزله یک فرصت دایمی برای نزدیکی و همگرایی میان مسلمانان و موضوعی است که به هر فرد عرب و مسلمان مربوط می شود.

هسته جهان اسلام و همگرایی اسلامی اندیشکده

 

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا