خانوادهیادداشتها

مسئله ی میل به تفاخرطلبی و تجمل گرایی در ازدواج

در رابطه با برگزاری مراسم عقد و عروسی و حتی نامزدی در فرهنگ ما سننی وجود دارند و این سنن تا جایی که مخالف یا معارض با آموزه های دینی نباشند اشکالی ایجاد نمی کند. اما در میان سنن جاریه ی موجود در میان مردم ایران، رسوم و سنن بسیار نادرستی مطرح است که آموزه های اسلامی آن را نمی پذیرد.

از جمله مواردی که در حال حاضر می­تواند مشکل­ساز شود مراسم عقد و عروسی و نامزدی است که بسیار مجلل برگزار می­شود و هر خانواده­ ای تا جایی که امکان دارد این رسوم را علاقه دارد که پیاده کند؛ همچنین گفتنی است که میان مردم شهرنشین نسبت به روستایی­ها و همچنین اقشار متوسط از نظر اقتصادی-اجتماعی نسبت به سایر اقشار پایبندی به این سنن بیشتر به چشم می­خورد. از جمله رسوم و رفتارهای اشتباهی که رواج دارد می­توان به مکان برگزاری مراسم عروسی اشاره کرد که افراد بسیاری هستند که سعی می­کنند در باغ ­تالارهای گران­ قیمت با تجهیزات بسیار گران ­قیمت مراسم خود را برگزار نمایند همچنین موارد دیگری مانند عکاسی و فیلم­برداری و آتلیه عروس و داماد مورد تأکید قرار می­دهند که بعضاً هزینه­ های سرسام­ آوری برای آن می­شود. همچنین مخارج دیگری که می­توان به آن اشاره نمود هزینه­ هایی چون پذیرایی و شام، لباس عروسی، ماشین عروسی که بعضاً از ماشین­ های قدیمی و آنتیک استفاده می­شود و پک­ های دکوراسیون اروپایی و امریکایی در تالارها که آن­ها نیز بسیار مجلل و پرهزینه انجام می ­گیرد اشاره نمود. تمامی این­ها اموری که است راه ازدواج را بسیار سخت و دشوار می ­کند و کسی را که می­خواهد با ازدواج به آرامش برسد از این امر منصرف می­ کند.

به نمایش گذاشتن جهیزیه پس از چیدن آن توسط خانواده­ی عروس

در کشور ما رسم بسیار نادرستی رواج دارد که وقتی جهیزیه دختر چیده می ­شود عده­ ای برای دیدن جهیزیه حضور می­یابند و آن را نگاه می ­کنند. برای همین خانوادة عروس که جهیزیه را چیده ­اند همة قسمت ­هایی از خانه که جهیزیه چیده­ اند در منظر و مرعای افراد فامیل قرار می ­دهند تا آنان همة آن اشیای خریده شده توسط مادر عروس را ببینند و از آن تعریف و تمجید کنند؛ مثلاً در همین راستا مدتی پیش در فضای مجازی کلیپی منتشر شده بود که دختری بود جهاز او در کوچة محل زندگی آنان به‌صورت دکور چیده شده بود و مردم از آن دیدن می­کردند و ظاهر امر این بود که آنان برای قراردادن آن در منزل جایی نداشتند و مجبور بودند در کوچه تمامی جهیزیه را به نمایش بگذارند. این­ها نشان می­دهد که فرهنگ تفاخر در جامعه رواج دارد و در عمق سنن بنیان مقدسی به نام ازدواج نیز نفوذ کرده‌اند. از طرفی ترویج این سنن می­تواند مشکلات بسیاری به بار آورد مانند این‌که اولاً فرهنگ تجمل­گرایی باب شود و هر روز مسیر ازدواج سخت ­تر و سخت ­تر به نظر برسد و در ثانی موجب حسرت و افسوس عدة زیادی از افرادی شود که در نزدیکان این خانواده هستند و احیاناً توان مالی برآوردن چنین جهیزیه ه­ای برای دختر خود ندارند[1].

منابع:

ارمکی, تقی آزاد. (1379). بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی: با تأکید بر مقایسه مراسم‘ آداب و کارکردهای حمایتی. نامه علوم اجتماعی، 16(16), ص 3- 29

[1] علی اباذری،  ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ خبرگزاری الف

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا