خانوادهیادداشتها

مسئله ی نگرش نادرست به امر جهیزیه توسط خانواده های عروس و داماد

ازدواج امروزه برای بسیاری از جوانان با موانع بسیاری روبرو است. موانع زیادی که نه مورد قبول شرع و دین و نه مورد قبول عقل و منطق است. بسیاری از این موانع حاصل تجمل گرایی خانواده های عروس و داماد است. یکی از مواردی که بسیار در آن تجمل گرایی مطرح می شود جهیزیه است.

در این مقوله توجه نمی­شود که جهیزیه لطفی است که از جانب خانواده­ی عروس به عروس و داماد می­شود تا زندگی­شان با آسایش و کمترین دغدغه­ ها شروع شود؛ لذا باید بنای جهیزیه باید بر روی این باشد که ضروریات زندگی برای زوجین جوان تهیه گردد. اما این در حالی است که امروز این مبنا کنار گذاشته شده و خانواده­ ها جهیزیه را نشانه­ ی شأن منزلت خود و دخترشان می­دانند و در این راستا تا جایی که برایشان امکان دارد از تهیه­ ی وسایلی که خیره­ کننده و چشم­گیر باشد فروگذاری نمی­کنند. برای همین هزینه ­های بسیاری برای خرید کالاها و وسایلی می­کنند که برای عروس و داماد کاربرد چندانی ندارد و تنها برای این است که به صورت دکوری و زینتی برای اقوام و خویشان به نمایش گذارده شود. جا افتادن چنین رسومی موجب می­شود تجمل­ گرایی برای مردم ارزش شود و همچنین افرادی که توان مالی تهیه­ ی چنین جهازی نداشته باشند در مقابل خانواده ­ی خود شرمنده و سرافکنده شوند[1].

انتظار جهیزیه سنگین از جانب خانواده­ ی داماد

تهیه­ ی جهیزیه بخش مهمی در امر ازدواج است که همان­طور که اشاره شد لطفی است که از جانب خانواده­ ی عروس انجام می­شود. اما این لطف گاهی اوقات به عنوان وظیفه­ ی خانواده­ ی عروس از جانب خانواده­ ی پسر تلقی می­شود. برای همین خانواده­­ های پسر به انحای مختلف این را به خانواده­ ی پسر انتقال می­دهند که جهیزیه دخترشان تکمیل و عالی باشد؛ چرا که آنان نیز مطرح می­کنند منزل لوکسی تهیه کرده اند و منزل لوکس جهیزیه­ ی متناسب با او خود را می­طلبد و یا اینکه قرار است مراسم عروسی مجللی برگزار نمایند. این در بسیاری از مواقع به عنوان یک رابطه­ ی بده دستان تلقی می­شود و خانواده ­های پسر این را از این جهت می­نگرند. همین امر می­تواند مشکلی را که در قبل اشاره شد تشدید نماید. بنابراین مطرح شدن انتظار جهیزیه از جانب خانواده­ی پسر می­­‌تواند موجب شود که علاقه و اشتیاق خانواده­ی دختر برای تهیه­‌ی جهیزیه به عنوان یک امر جذاب و دوست داشتنی به پدیده­ای اجباری و از روی اکراه تبدیل گردد.

منابع:

خلیلی مقدم، مریم، سلطانی، مرتضی، یزدانی، حمیدرضا، خنیفر، حسین. (1397). فهم تجربۀ خرید احساسی کالای بادوام: مطالعۀ پدیدارشناختی در خرید لوازم خانگی جهیزیه. مدیریت بازرگانی، 10(2), ص 325-348.

 

[1] حجت‌الاسلام و المسلمین یاسر محمدزاده، امام جماعت شهرستان گرمی در گفتگو با ایکنا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا