معرفی مسأله شناسی و حل مسأله بررسی جایگاه خدمات راهنمایی و مشاوره مدارس در تربیت دانش آموزان
با توجه به ارزش و اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه، باید گفت که دلایل بسیاری باعث شده است که از اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه کاسته شود و یا این جایگاه مهم تربیتی نادیده گرفته شود. نادیده گرفته شدن راهنمایی و مشاوره در مدارس، اثرات منفی زیادی در تربیت دانشآموزان دارد تا جایی که حتی نقش تربیتی خانواده در تربیت فرزندشان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد که در بخشهایی از این تحقیق به آن اشاره شده است.
با توجه به ارزش و اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه، باید گفت که دلایل بسیاری باعث شده است که از اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه کاسته شود و یا این جایگاه مهم تربیتی نادیده گرفته شود. نادیده گرفته شدن راهنمایی و مشاوره در مدارس، اثرات منفی زیادی در تربیت دانشآموزان دارد تا جایی که حتی نقش تربیتی خانواده در تربیت فرزندشان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد که در بخشهایی از این تحقیق به آن اشاره شده است.
از آنجا که تلاش در ایجاد زمینه برای رشد همهجانبه فرد و تربیت انسانهای سالم و کارآمد، برای ایفای نقشهای مختلف در زندگی فردی و اجتماعی از اهداف مهم نظام تعلیم وتربیت در کشورهای مختلف و ایران میباشد، یکی از فعالیتهایی که در ذیل تربیت رسمی انجام میگیرد، خدمات راهنمایی و مشاوره است و از سویی مشاور مدرسه به عنوان یکی از گروههای مربی، از جایگاه خاصی برخوردار میباشد؛ حال مسئله اینجاست که این خدمات راهنمایی و مشاوره که در ذیل تربیت رسمی انجام میگیرد و مشاور مدرسه به عنوان یک مربی، چه نقشی در تربیت کودکان داشته و چه تأثیراتی بر تربیت کودکان میگذارد؟ یا اصلاً تأثیری بر تربیت کودک دارد یا خیر؟ با بررسی وظایف خاص و مهم مشاوران مدرسه و تطبیق آنها با تربیت فرزندان و تعیین جایگاه مشاور به عنوان یک مربی، میتوان تأثیر این فعالیتها را درک کرد. مسئله دیگری که حائز اهمیت میباشد، این است که چنین خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس که دارای جایگاه برجستهای در تربیت است و تأثیر درخوری در این حوزه دارد، در رسیدن به مقصود خویش با چه مشکلاتی مواجه میباشد که در پارهای از موارد موجب خلل و کاستی در انجام خدمات مطلوب خود میگردد؟
در پژوهشی که با عنوان «بررسی جایگاه خدمات راهنمایی و مشاوره مدارس در تربیت دانش آموزان» انجام شده است ابتدا مشکلات و کمبودها و موانعی که در مسیر ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس به شکل مطلوب وجود دارد، بررسی شده و تأثیر این موانع و مشکلات بر تربیت مطلوب نیز مشخص و معین شده است. یعنی در ابتدا با تبیین وظایف تربیتی مشاوران، به تعیین جایگاه و نقش مشاوران مدارس در الگوی مطلوب تربیتی پرداخته و سپس موانع و مشکلات مشاوران در این مسیر را بیان کرده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در نتیجه با تطبیق وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب (الگوی مطلوب تربیتی) خلل و کاستیهای موجود در امر خدمات آموزشی و مشاورهای نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت، راهکار ناظر به هر علت و مانع (خلل و کاستیهای موجود) ارائه شده است.