نقش آمار تجارت در سیاستگذاری تجارت خارجی
یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای سیاستگذاری درست در عرصهی تجارت خارجی کشور، آمار صحیح، قابل دسترسی، بهروز و جامع است. آمار جامع و درست علاوه بر آنکه به سیاستگذاران تجارت خارجی در مراحل مختلف سیاستگذاری کمک میکند تا ابعاد مختلف و نقاط قوت و ضعف تصمیمات خود را بهصورت روشن دریابند؛ در گام بعد به نهادهای مجری و بعدتر از آن به سرمایهگذاران و شرکای بخش خصوصی در راستای تصمیمگیری درست و بهینه، یاری میدهد.
اندیشکده رهیافت؛ یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای سیاستگذاری درست در عرصهی تجارت خارجی کشور، آمار صحیح، قابلدسترسی، بهروز و جامع است. آمار جامع و درست علاوه بر آنکه به سیاستگذاران تجارت خارجی در مراحل مختلف سیاستگذاری کمک میکند تا ابعاد مختلف و نقاط قوت و ضعف تصمیمات خود را بهصورت روشن دریابند؛ در گام بعد به نهادهای مجری و بعدتر از آن به سرمایهگذاران و شرکای بخش خصوصی در راستای تصمیمگیری درست و بهینه، یاری میدهد.
تجارت خارجی یکی از مهمترین حوزههای اقتصادی یک کشور است پس بیشک سیاستگذاری برای آن نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار است. این پیچیدگی در کشور ما وقتی بیشتر میشود که علاوه بر عدم دسترسی به آمار صحیح و جامع، متولی خاصی نیز برای تهیهی آن وجود ندارد. سازمانهایی از قبیل گمرک جمهوری اسلامي ايران، سازمان توسعه تجارت ايران، مرکز آمار ايران، وزارت امور اقتصادی و دارايي و بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران، درست همانند امر سیاستگذاری تجارت خارجی خود را متولی امر انتشار آمار تجارت خارجی نیز میدانند. این امر به دفعات رخ داده که آمار منتشر شده از سوی تمامی این نهادها با یکدیگر تفاوتی آشکار داشتهاند.
آنچه که در این مطلب در پی پاسخ دادن به آن هستیم، این است که متولی اصلی انتشار آمار تجارت خارجی کشور کیست. در ادامه با بازخوانی تجربیات کشورهای موفق در امر یگانهسازی مرجع انتشار آمار با تکیه بر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چرایی پاسخ به پرسش پژوهش را روشن خواهیم نمود.
نظام آمار بازرگانی در ایران
در این بخش به بررسی اجمالی عملکرد نهادهای متولی در امر انتشار آمار تجارت خارجی در کشور خواهیم پرداخت.
1- گمرک جمهوری اسلامی ايران
گمرک جمهوری اسلامي ايران، اصليترين بخش از آمارهای بازرگاني خارجي را تهیه و منتشر ميکند که در واقع آمارهای مربوط به تجارت کالايي است. در بخش آمار در درگاه اينترنتي رسمي گمرک جمهوری اسلامي ايران، سه دستهبندی کلي برای آمارها ارائه شده است:
الف) آمار سالیانه که در آن عملکرد تجارت کالايي کشور برحسب طبقهبندیهای مختلف در دو بخش اصلي صادرات و واردات ارائه شده است و در کنار اين دو بخش، بخشي تحت عنوان «تجارت چمداني» نیز وجود دارد که آمار جمعي تجارت چمداني کشور را ارائه ميکند. در دستهبندی که برای دو بخش صادرات و واردات ارائه ميشود، آمارهای تجارت کالايي در قالب فرمت Excel و برحسب پنج بخش «خودرو و قطعات»، «کشور»، «گمرک»، «گمرک کشورـ تعرفه ـ ماه» و «تعرفه» ارائه ميشوند.
ب) تعرفه نیز که در آن آمار ارزش ريالي دلاری و وزن صادرات و واردات و برحسب کدهای تعرفه هشت رقمي (کدهای سیستم هماهنگHS[1]) ارائه ميشود که ارزشمندترين بخش از آمار گمرکي است، چرا که بسیاری از آمارهای کلان بازرگاني خارجي را ميتوان با پردازش اطلاعات گمرکي از اين آمار به دست آورد. از نقاط ضعف این بخش میتوان به این امر اشاره کرد که آمار مربوط به نحوهی حمل کالای تجاری يا استان تولید کالا که تا سال 1391 در دسترس است، اما از سال 1392 به بعد گزارش نشدهاند. همچنین آمار مربوط به ترانزيت، مناطق آزاد و تردد مسافرين نیز تا سال 1391 ارائه شدهاند، اما بعد از آن در دسترس نیستند.
ج) اطلاعات آمارهای مقدماتي ماهیانه تجارت خارجي و نیز آمارهای روزانه به صورت برخط و آزاد ارائه میشوند. در بخش آمارهای روزانه، به اين نکته اشاره شده است که «در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، اطلاعات تجارت خارجي به صورت روزانه در دسترس هموطنان قرار خواهد گرفت.» در همین راستا سامانه گزارشات روزانه آمار تجارت خارجي در راستای اجرای سیاستهای کلي اقتصاد مقاومتي و شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و راهاندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی مطابق بند «ج» ماده (38) «قانون رفع موانع تولید رقابتپذير و ارتقای نظام مالي کشور» و نیز قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات راهاندازی شده است که به صورت روزانه اقدام به انتشار اطلاعات آمار مقدماتي تجارت خارجي نموده است. اين گزارشات شامل بیست قلم عمده کالا، کشور و گمرک است که به صورت روزانه ارائه ميشوند. شايان ذکر است که آمارهای روزانه به صورت سرجمع و بر حسب مقاصد صادراتي و مبادی وارداتي ارائه ميشوند و در آنها نوع کالای مبادله شده ذکر نميشود. اگر چه آمارهای مذکور با يک وقفه حدوداً یازده ماهه در دسترس هستند، با اين حال ارائه روزانه آمارهای تجارت خارجي در صورتي که بتواند تداوم داشته و بانک اطلاعات مستمری را پایهگذاری کند، برای مديران بازرگاني، سیاستگذاران و کارآفرينان کشور بسیار ارزشمند خواهد بود، چرا که روند بازرگاني خارجي کشور را مشخص ميکند.
2- سازمان توسعه تجارت ايران
انتشار آمار و برخي از گزارشهای آماری تجارت خارجي توسط دفتر برنامهريزی، آمار و پژوهشهای تجاری سازمان توسعه تجارت صورت ميگیرد. عملکرد سالیانه تجارت خارجي، علاوه بر ارائه آمار عملکرد بازرگاني خارجي مبتنی بر آمارهای ارائه شده توسط گمرک، برخي از شاخصهای تحلیلي نیز ارائه ميشود. به طور مشخص، صادرات غیر نفتي کالايي برحسب میعانات گازی، پتروشیمي، صنعت، فرش و صنايعدستي و معدن ارائه ميشود.
همچنین اقلام عمده صادراتي و وارداتي برحسب کدهای تعرفه هشت رقمي و چهار رقمي و نیز فصلهای کتاب تعرفه ارائه شده است. همچنین آمار صادرات و واردات برحسب بیست شريک اول تجاری کشور نیز ارائه ميشود. از جمله تقسیمبندیهای مربوط به صادرات و واردات که توسط سازمان توسعه تجارت ارائه شده، تقسیمبندی واردات کالا برحسب مصرفي، واسطهای و سرمايهای است که در گزارشهای عملکرد سالیانه ارائه ميشود. يکي ديگر از آمارهايي که توسط اين سازمان ارائه ميشود، آمار صادرات خدمات است. در مجموع میتوان گفت آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت، نه در فرمت و در قالب مناسب و نه در زمانبندی درستی ارائه میشوند؛ علاوه بر آن اثری از ارائه شاخصهای تحلیلي تجارت نظیر تجارت در محصولات فناورانه، شاخصهای تمرکز تجاری، اکمال تجاری و … دیده نمیشود.
3- بانک مرکزی
بانک مرکزی نیز مانند ساير بانکهای مرکزی دنیا، در کنار انجام وظايف و امور معمول خود، اقدام به تهیه و انتشار آمارهای اقتصادی ميکند. يکي از اين آمارها مربوط به بخش تجارت خارجي است که توسط اين بانک منتشر ميشود. در سامانه بانک اطلاعات سری زماني بانک مرکزی، در ذيل «بخش خارجي» آمارهای تجارت خارجي در دو بخش «موازنه پرداختها» و «بازرگاني خارجي (گمرکي)» ارائه ميشود. در بخش موازنه پرداختها، آمارها در دو استاندارد شماره 4 و شماره 5 ارائه ميشوند که در آنها آمار کلي صادرات نفت و گاز، صادرات غیرنفتي و واردات ارائه ميشود. اين آمارها به صورت سالیانه در دسترس هستند و آمارهای فصلي يا ماهیانه از اين شاخصها در اين سامانه در دسترس نیستند.
هر چند برخلاف دو سازمان قبل آمارهای ارائه شده دارای فرمت و قالب مناسبی است اما عدم تطابق آمارهای صادرات و واردات با يکديگر، عدم ارائه شاخص قیمت کالاهای وارداتي و عدم ارائه آمارهای ماهیانه يا حداقل فصلي مربوط به تجارت خارجي از نقاط ضعف آن است.
4- مرکز آمار ایران
مرکز آمار ايران نهادی تخصصي است که وظیفه اصلي آن تهیه و انتشار آمار است. بر اين اساس، اين نهاد نیز برخي از آمارهای مربوط به بازرگاني خارجي کشور را منتشر ميکند. در درگاه اينترنتي اين مرکز در بخش «دادهها و اطلاعات آماری»، در گروه «بازرگاني و کسبوکار» و در بخش «صادرات و واردات» ميتوان جداول مختلفي را که آمارهای صادرات و واردات را ارائه ميکنند، مشاهده کرد. نکته مثبت اين آمارها اين است که همگي در فرمت مناسب Excel ارائه شدهاند که کار و پردازش آمارها را بسیار تسهیل ميکند. مرکز آمار ايران با استفاده از آمارهای اولیه گمرک، طبقهبندیهای مناسبي از آمارهای بازرگاني خارجي ارائه کرده است. از جمله اينکه آمارهای صادرات و واردات به صورت فصلي برحسب ارزش ريالي و دلاری برحسب طبقهبندی ISIC تا چهار رقم، کدهای CBEC و کدهای چهار رقمي 1CPC ارائه شده است که در ساير نهادهای منتشر کننده آمار بازرگاني در دسترس نیستند. همچنین آمارهای صادرات و واردات برحسب مصرفي، سرمايهای و واسطهای به صورت جزئي و برحسب کدهای HS دو رقمي نیز ارائه شده است که اين نیز مختص مرکز آمار ايران است و در ساير نهادهای منتشرکننده آمار بازرگاني خارجي قابل دسترسی نیست.
علاوه بر بانک مرکزی و مرکز آمار ايران، معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارايي، به طور مشخص، دفتر مطالعات بازارهای مالي و بازرگاني، آمارهای تجارت خارجي کشور را در قالب طبقهبندیهای مختلف ارائه ميکند. این طبقهبندیها عبارتاند از: استاندارد صنعتي، طبقهبندی محوری محصولات، استاندارد تجارت بینالمللی، ردههای عمده اقتصادی، طبقهبندی کلاس اساسي کالاها (مصرفي، واسطهای و سرمايهای) و در نهایت طبقهبندی بر اساس سطح تکنولوژی. بنا بر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، با توجه به ضعف ساير دستگاههای منتشرکننده آمارهای تجاری از لحاظ عدم ارائه طبقهبندیهای متنوع آمارهای تجاری که برای تحلیل و فهم روند ترکیب تجارت خارجي کشور مفید هستند، اين بانک اطلاعاتی در سطحي بالاتر قرار داشته و از اين نظر اقدامي قابل قبول و مثبت است. از نقاط ضعف آمار ارائه شده از سوی این مرکز میتوان به بهروز نبودن آنها و عدم ارائه در قالب داشبوردی مناسب اشاره کرد.
تجربه کشورهای پیشرو در ارائه آمار تجارت خارجی
الف – کشورهای شرق آسیا
در این کشورها به طور معمول آمارها توسط متولی اصلی تجارت خارجی که ممکن است وزارت بازرگانی یا سازمان گمرک باشد، منتشر میشوند. این آمارها اغلب بر اساس کدهای HS، طبقهبندی ) (SITC[2] و در فرمت مناسب و قابل برداشت که اغلب به صورت[3]CSV است ارائه میشوند. این آمارها اغلب به صورت ماهیانه و با کمترین وقفه و بر اساس شرکای تجاری ارائه ميشوند.
ب – اتحادیه اروپا
اداره آمار اتحاديه اروپا آمارهای مختلف اقتصادی از جمله آمارهای مربوط به تجارت خارجي کشورهای عضو اين اتحاديه را منتشر ميکند.[4] نگاهي به آمارهای منتشر شده مشخص ميکند که اطلاعات آماری برحسب شرکای تجاری و برحسب کدهای HS با وقفه حداقلي در سطح هر يک از کشورهای عضو اتحاديه اروپا و به صورت ماهیانه در دسترس است. این آمارها به صورت سالیانه و در برخي از موارد ماهیانه ارائه ميشود و فرمت ارائه آمارها به صورت Excel است. از نظر تنوع طبقهبندیهای اطلاعاتی چه در سطح کالا و چه در سطح خدمات از جزئیات بالایي برخوردار است که از اين نظر اطلاعات ارائه شده از سوی اين اتحاديه را در سطح بالاتری از ساير کشورهای جهان قرار ميدهد.
متولی اصلی ارائه آمارهای تجارت خارجی در کشور کیست؟
چنان که گفته شد اصلیترین تفاوت میان ایران با سایر کشورها نبود متولی واحدی در زمینه ارائه آمار تجارت خارجی است که متأسفانه منجر به اختلافات و خطاهای فاحش آماری میشود. اختلافات آماری ميتواند ناشي از تفاوت در نمونه مورد بررسي، تفاوت در روشها يا تفاوت در تعاريف باشد. از آنجا که آمارهای خام تجارت کالایي همگي از طريق گمرک تهیه ميشوند، لذا دادههای خام يکساني در اختیار گمرک يا ساير نهادهای آماری است که هر کدام طبقهبندیهای مختلف و مخصوص به خود را از آمارها ارائه میکنند. از اين رو، اختلافات آماری عمدتاً ناشي از روشها يا تعاريف متفاوت است؛ از مصادیق آن میتوان به طبقهبندی صادرات غیر نفتي که توسط گمرک و بانک مرکزی ارائه میشود اشاره کرد.
منظور از خطای آماری نیز ارزشگذاری غیر واقعي عملیات تجاری کالاها است. يکي از عواملي که ممکن است زمینه شکلگیری خطا در اندازهگیری ارزش واقعي کالای تجاری را فراهم کند، فرآيند ارزشگذاری کالای تجاری در گمرکات دانست. آنچه که پیرامون اختلاف و خطاهای آماری گفته شد در داخل کشور باعث سردرگمی سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی است و در خارج از کشور رهآوردی جز بی سر و سامان نشان دادن اوضاع اقتصادی کشور ندارد.
نتیجهگیری
- توسعه و تکمیل نظام آمار بازرگاني خارجي با محوريت سازمان توسعه تجارت ايران که بر اساس قانون متولی اصلی سیاستگذاری تجارت خارجی در کشور است.
- انتشار منظم آمارهای تجارت خارجي با وقفه کوتاه و برحسب تواترهای کمتر از يک سال (ماهیانه يا حداقل فصلي).
- ارائهی آمارها در قالبهای مناسب از جمله Excel و به صورت يک داشبورد اطلاعاتي منظم.
- انتشار دادههای آماری بر اساس استانداردهای بینالمللی مانند SITC و ISIC.
منابع
مرکز پژوهشهای مجلس، دفتر مطالعات اقتصادی (1399)، آسیبشناسی تطبیقی آمار تجارت
خارجی در ايران.
www.customs.go.jp
www.ec.europa.eu
[1] – سیستم کدگذاری و توصیف هماهنگ کالا
1- طبقهبندی استاندارد تجارت بینالمللی
[3] – Comma Separated Values
[4] – https://ec.europa.eu/eurostat/home