جمعیتیادداشتها

نقش مصرف‏‌گرایی در کاهش جمعیت

مسأله جمعیت در هر کشوری به عنوان یکی از مولفه‌‏های قدرت و تضمین‌‏کننده آینده کشور تلقی می‏‌شود. در این میان اما کشور ما با بحران جمعیتی روبروست که هر سال بدان نزدیک تر می‏‌شود

اندیشکده رهیافت؛ چیزی که محققان این عرصه از آن با عناوینی همچون «سونامی کاهش جمعیت» و یا «سیاه چاله جمعیتی» یاد می‏‌کنند. به همین دلیل برنامه‌‏هایی همچون «طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده» در دستور کار مسئولان قرار گرفته، حال آنکه به نظر می‏‌رسد تمرکز طرح‌‏های مذکور بیشتر بر مسائل اقتصادی بوده و ابعاد فرهنگی کاهش جمعیت مغفول واقع شده است. در همین راستا شایسته است مقوله مصرف‏گرایی به عنوان یکی رهاوردهای فرهنگ غربی و سبک زندگی مدرن بررسی شود.

عصر مدرنیته در عرصه‏‌های مختلف زندگی بشری تحولاتی شگرف ایجاد کرد. فردگرایی، مصرف‏‌گرایی[1]، لذت‌‏گرایی به عنوان رهاوردهای مهم تفکر مدرن، باعث شد که انسان به طور قابل توجهی از سنت‏‌ها و قواعد فرهنگی و دینی گذشته دور شده و طرحی نوین دراندازد که در آن، انسان نه تنها ارتباطی با عالم بالا ندارد، بلکه هرگونه تحمیل سنت را بر نتابد[2].

مصرف‌گرایی، اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی است. مصرف‌گرایی افزون بر عوامل و اثرات اقتصادی، اثرات روانی و اجتماعی نیز دارد. مصرف و شکل و شرایطی که امروزه به خود گرفته است را می‌توان به صورت روندی اجتماعی و فرهنگی که شامل نشانه‌ها و نمادهای فرهنگی است در نظر گرفت نه صرفاً روندی اقتصادی منفعت‌گرانه؛ بنابراین باید جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد[3].

یکی از تبعات قطعی ترویج فرهنگ مصرف‏‌گرایی، تغییر سبک زندگی و بی‏‌میلی به فرزندآوری و در نتیجه کاهش جمعیت است. این در حالی است که مطالعات جمعیتی اثبات می‏کند که طی سالیان آینده، روند سالمندی جمعیت ایران با سرعت و شدت بیشتری تداوم خواهد داشت. لذا زنگ خطر سالمندی جمعیت در ایران به صدا در آمده و پدیده «سونامی سالمندی ایران» ممکن است رخ دهد[4]. در این یادداشت تلاش می‌شد مهمترین علل تشدیدکننده مصرف‏‌گرایی موثر در کاهش جمعیت را بررسی می‏کنیم.

1.1. عقده‌های روانی افراد

از جمله عواملی که می‌تواند در حدوث مصرف‌گرایی انسان‌‏ها نقش داشته باشد، وجود برخی عقده‌های روانی در افراد است. یکی از این عقده‌های روانی، عقده‌‌ای است که بر اثر تنگ‌دستی‌ها و محرومیّت‌هایی که فرد در طول زندگی با آن دست به گریبان بوده، به‌وجود می‌آید و در شخصیت فرد، ایجاد اختلال می‌کند. در این صورت، شخص سرخورده، برای حفظ شخصیت و سرپوش گذاردن بر ناکامی‌ها و عقده‌های متراکم خود به ابزارهایی متوسل می‌شود که در روان‌شناسی از آن به “مکانیسم‌های روانی” یا “واکنش‌های دفاعی” یاد می‌شود[5]. یکی از مهم‌ترین علت‌های تجمل‌گرایی افراطی نیز به «نحوه‌ی تصور از خود» بر می‌گردد. انسان‌هایی که تصورشان از خودشان مثبت نیست یا از عزت نفس کافی برخوردار نیستند، بیشتر از سایرین به‌سمت این رفتارهای مریض‌وارانه متمایل می‌شوند[6].

2.1. مصرف، ابزار شخصیت ساز اجتماعی

در جهان امروز، مصرف، به‌عنوان یک وسیله هویت‌ساز معرفی شده و مصرف‌کننده با مصرف و نمایش دادن کالاهای تحت تملکش، درصدد خلق و حفظ هویت خویش است. او در واقع به سمت الگوی مصرف هویت‌بخش و مصرف متظاهرانه روی آورده است. این فرهنگ دنیای جدید، که مصرف را معیار و ملاک شخصیت و کالا را وسیله هویت‌بخشی در نظر گرفته، خود، موجب افزایش مصرف و پدید آمدن نوعی مسابقه مصرف در میان افراد جوامع شده است[7]. این همان چیزی است که به صورت عامیانه به آن «چشم‏و هم‏ چشمی» یا مصرف تظاهری و خودنمایی می‏‌گوییم. برخی افراد برایشان خیلی مهم است که در نظر دیگران، مد روز باشند و این باعث می‏شود که بیشتر مصرف‌‏گرا بشوند[8].

3.1. مصرف‏‌گرایی در رسانه‌‏ها

کشورهای سرمایه‏‌داری بعد از رسیدن به مرحله تولید انبوه برای جلوگیری از رکود اقتصادی و به حرکت درآوردن چرخ‏دنده‏‌های اقتصاد کشور، نیاز به مصرف کالاها داشتند. بنابراین با انگیزه فروش بیشتر تصمیم گرفتند پدیده مصرف‏‌گرایی را با ابزارهای مختلف از جمله رسانه ترویج دهند[9]. تصاويري در رسانه‏‌ها به نمايش در مي‏‌آيد كه مصرف‏‌گرايي را تأييد مي‏‌كند. رسانه‏‌ها سبك زندگي و كالاهاي مصرفي را در سطحي بالاتر از هنجار واقعي يا متوسط نشان مي‏‌دهند. اين نمايش‏‌هاي رسانه‏‌ای كاركردي همانند مقياس دارند كه افراد جامعه از طريق آن، دارايي و سبك زندگي شان را ارزيابي مي‏‌كنند. از آنجاكه افراد اجتماع ناخودآگاهانه به الگوها و منزلت‏‌هاي طبقات بالاتر از خودشان اشتياق دارند و سعي مي‏‌كنند به سطح بالاتر از خودشان حركت كنند، به تقليد و پيروي از نمايش‌‏ها و شخصيت‏‌هاي رسان‌ه‏ای مي‏‌پردازند[10].

1.3.1. تبلیغات تجاری

طی سال‏های اخیر پخـش آگهـي‏‌هاي تجـاري از شبكه‌‏های مختلف تلويزيوني افزایش چشمگیری یافته، به طوری که مخاطبـان ناچارند بويژه، پيش از پخش برنامه یا در حين پخش، گاهي به رغـم تمايلشان، آگهی‏‌های بازرگاني را نيز تماشا كنند. يكي از انتقادهای اصلی درباره پخش گسترده اين دسته از پيام‏‌های رسانه‌‏ای اقناع‏‌محور، ترويج روحيه مصرف‏‌گرايي، نهادينه شدن گرايش این‏‌جهانی، دلبستگی به ظواهر دنيوي و غفلت از حيات آن‏‌جهاني در ميان مخاطبان است[11].

2.3.1. برنامه‌‏های سرگرمی

برنامه‏‌هايي كه محتواي لذت‏‌گرايي و خوش گذراني دارند و ابعاد احساسي و عاطفي شخصيت را رشد مي‏‌دهند، بر مصرف‏‌گرايي اثر مثبت مي‏‌گذارند[12]. فيلم‌هاي تجاري و سرگرم‌كننده كه هر ساله به طور انبوه و متعدد توليد شده و در كشورهاي مختلف جهان تكثير مي‌شوند، بيشترين نقش زیادی در ترویج مصرف‏‌گرایی به سود اهداف حكومت غرب و به ویژه آمريكا دارند. فيلم‌هايي كه در قالبي جذاب و پرزرق و برق به مثابه كلاس آموزش زندگي مصرفي عمل مي‌كنند[13]. درام‌های تلویزیونی به‌طور مستقیم بر روان و ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. برای مثال جوانان با الگو گرفتن از این سریال‌ها دچار این توهم می‌شوند که تجمل و‌اشرافی‌گری، نوعی تشخص و شخصیت را برای فرد به ارمغان می‌آورد. بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا سطح مادی زندگی خود را به سطح شخصیت‌های درون این سریال‌ها برسانند که نتیجه این وضعیت، افزایش اسراف و مصرف‌گرایی در جامعه است[14].

3.3.1. اینستاگرام

اینستاگرام با جذابیت و قابلیت‏‌هایی که دارد، به قدری کاربران را شیفته خود کرده است که خواسته یا ناخواسته، اقدام به مشارکت می‏‌کنند. اینستاگرام کاربران را به همانندسازی و همذات پنداری با عناصر و نقش‏‌های ارائه شده در فضاهای مجازی و ایده آل‏‌ها دعوت می‏کند و آنان، کنجکاوانه و برای یافتن جایگاه و عقب نماندن از دیگران، به تقلید از سبک‏‌های پوشش، تغذیه، آرایش و…؛ که نمودهایی از سبک زندگی هستند، می‏‌پردازند. شبکه اینستاگرام با تبلیغ، الگونمایی و ترویج ظاهری خاص، به همراه ارائه راه‌‏های دستیابی به این امر، افراد را برای رسیدن به ایده‏‌آلی بی‌‏منطق و غیرواقعی، به تکاپو انداخته است[15].

4.1. جایگزینی ارزش‌های سرمایه‏‌داری

نظریه رایج مصرف در نظام‏‌های سرمایه‏‌داری «مصرف بیشتر تا حد اشباع» است. در نتیجه تولید و مصرف هر دو امور شخصی محسوب می‏‌شوند و تولیدکننده، مصرف‏‌کننده و دیگر بخش‏‌های موثر در مصرف، هر کدام رفتار خود را بر اساس تمایلات و اهداف شخصی خود سامان داده و روابط بین آن‌ها نیز بر همین مبنا شکل می‏‌گیرد. از این روست که شعار نظام‏‌های سرمایه‏‌داری بر تولید بیشتر برای مصرف بیشتر مبتنی است[16].

5.1. جشن‏‌های تجملاتی

یکی از مواردی که می‌‏تواند مصداق مصرف‏‌گرایی و مانعی برای فرزندآوری باشد، هزینه‏‌های زیادی هست که زوجین می‏‌پندارند «باید» برای فرزند خود هزینه کنند و اگر چنین نکنند والدینی شکست خورده و ضعیف هستند و در حق فرزند خود کم کاری کرده اند. متاسفانه اخیرا جشن‏‌هایی در کشور باب شده که بسیاری از آنها الگوبرداری بدون تفکر از جشن‏های غربی بوده و به واسطه اسراف و تبذیر و تجمل‏‌گرایی بیش از حد اصلا با فرهنگ ایرانی-اسلامی هماهنگ نیست[17]. جشن‌های پر زرق و برق تعیین جنسیت، نمایش سیسمونی‌های گران قیمت، سفارش تاج سلطنتی و تور بالای تخت، پستونک‌هایی با طلای ۱۸ و ۲۴ عیار، دیزاین اتاق زایمان! کلیپ‌های پیش و پس از زایمان، جشن «نامگذاری»، جشن «دندان درآوردن»، جشن «گودبای پمپرز» (از پوشک گرفتن بچه). همه این موارد به مدد اینستاگرام از یک مراسم خودمانی و خانوادگی به مراسم‌هایی لاکچری تبدیل شده‌اند و بخش مهمی از درآمد گروه‌های طراحی، فیلم‌برداری و حتی تالارها، باغ‌ها و عمارت‌ها بابت برگزاری مراسم ازدواج نیست بلکه برای چنین مراسم‌هایی است[18].

[1] Consumering

[2] باقری، شهلا و زینب رضایی و زهرا خندان (1398)، تاثیر نوگرایی بر تغییر نگرش زنان نسبت به باروری، مجله میراث طاها، شماره 5، صص6-7.

[3] سیدی نیا، سید اکبر (1388)، مصرف و مصرف‏گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی، فصلنامه اقتصاد اسلامی، سال نهم، شماره 34، صص151-152.

[4] قاسمی، صالح (1396)، بحران خاموش جمعیت در ایران، ره توشه راهیان نور محرم، شماره 107، صص253-254.

[5] محمدی، مجید (1400)، مصرف‏گرایی؛ افیون جوامع امروز، خبرگزاری ایمنا، www.imna.ir/news/483495/

[6] صادقی فسایی، سهیلا (1396)، تجمل‌گرایی چگونه بنیان جامعه را به هم می‌ریزد؟، https://khl.ink/f/37193

[7] محمدی، همان

[8] حسینی فر، مریم (1396)، نشست پژوهشی مصرف‏گرایی، خبرگزاری صدا و سیما، https://www.iribnews.ir/008btu

[9] طالبی دلیر، معصومه (1389)، تاثیر انواع رسانه بر مصرف‏گرایی، ماهنامه پیام پژوهش، شماره 107، ص27.

[10] طالبی دلیر، معصومه و اکبری، حسین (1393)، رسانه و مصرف‏گرایی، مجله رسانه و فرهنگ، سال چهارم، شماره دوم، صص133-134.

[11] عبداللهیان، حمید و حسنی، حسین (1389)، تبلیغات تجاری و مصرف‏گرایی: تحلیل نشانه شناختی آگهی‏های تجاری تلویزیونی در ایران، فصلنامه پژوهش‏های ارتباطی، سال هفدهم، شماره 2، ص108.

[12] طالبی دلیر و اکبری، ص146.

[13] صفری، رضا (1400)، جنون مصرف‌گرایی با خودنمایی سلبریتی‌ها در فضای مجازی، روزنامه کیهان، 17/09/1400: https://kayhan.ir/fa/print/231716

[14] اهوارکی، امیر (1400)، رسانه‌ها و ترویج اسراف و زیاده خواهی در جامعه اسلامی، روزنامه کیهان، کد خبر: ۲۳۱۷۱۶.

[15] خادمیان، طلیعه و کلهری، محمدجواد (1399)، رابطه اینستاگرام با گرایش جوانان به سبک زندگی مدرن، فصلنامه پژوهش‏های ارتباطی، سال27، شماره1، صص56-57.

[16] فرمهینی فراهانی، محسن و همتی فر، مجتبی (1389)، تبیین مبانی اصول و روش‏های اصلاح الگوی مصرف با تاکید بر متون اسلامی، تربیت اسلامی، شماره10، ص46.

[17] صدیقی، سهیلا (1396)، سه جشن عجیب که به تازگی در ایران باب شده‌اند، خبرگزاری ایسنا: https://www.isna.ir/news/96062614720/

[18] میزان (1399)، چرا تا این حد تجمل‌گرا شدیم؟ خبرگزاری میزان: https://www.mizan.news/?p=681144 و تسنیم (1400)، هزینه ده‌ها میلیونی نمایش ثروت در بارداری و زایمان، خبرگزاری تسنیم: https://tn.ai/2591617

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا