فرهنگ و مشارکت سیاسی

ونزوئلا و تأمین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در آن سوی دنیا

«چگونه می¬توان از رهگذر برقراری و استمرار روابط با ونزوئلا منافع ملی را تأمین کرد؟» سؤالی است که شاید برای بسیاری از مردم و نخبگان وجود داشته باشد. این امر مخصوصاً با توجه به فاصله طولانی میان دو کشور بیشتر سؤال¬برانگیز شده و باید برای آن پاسخی مناسب پیدا کرد.

اندیشکده رهیافت؛

«چگونه می­توان از رهگذر برقراری و استمرار روابط با ونزوئلا منافع ملی را تأمین کرد؟» سؤالی است که شاید برای بسیاری از مردم و نخبگان وجود داشته باشد. این امر مخصوصاً با توجه به فاصله طولانی میان دو کشور بیشتر سؤال­برانگیز شده و باید برای آن پاسخی مناسب پیدا کرد. در چند دهه اخیر تلاش­هایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا امکان گسترش روابط با ونزوئلا و تأمین منافع ملی در بستر این رابطه صورت پذیرد. از جمله این تلاش­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. همکاری در زمینه­های اقتصادی نظیر ساخت مسکن دولتی و توسعه کارخانه سیمان در ونزوئلا را می­توان از جمله اقدامات مثبت در زمینه اقتصادی محسوب کرد. نکته مهم این است که با وجود منابع غنی طلا، نفت و دیگر منابع معدنی در ونزوئلا، امکان تسویه غیردلاری تجارت با این کشور فراهم بوده و می­توان از این طریق به دورزدن تحریم­ها کمک کرد.
  2. همکاری با ونزوئلا در سطح نظام بین­الملل نیز برای ایران مفید بوده و می­تواند سلطه آمریکا را در این سطح به چالش بکشد. اگرچه این موضوع منجر به تحریم ونزوئلا از سوی آمریکا شده است؛ اما می­تواند زمینه همکاری بیشتر ایران و ونزوئلا را در راستای دورزدن تحریم­ها فراهم کند. امری که از سوی مجله «سیاست خارجی» با این تیتر مطرح شده است: تحریم­ها ایران و ونزوئلا را به آغوش یکدیگر می­کشاند.

این مسأله با خواسته اساسی ایران یعنی تشکیل جبهه ضد یکجانبه‌گرایی، از کشورهایی که خواهان تغییر نظام تک­قطبی جهان به رهبری آمریکا باشند تطابق دارد. هرچه کشورهای غیروابسته به ایالات متحده، توان بیشتری برای توسعه بدون جلب نظر ایالات متحده داشته باشند، چندجانبه­ گرایی تقویت می­شود. این امر طیف گسترده­ای از منافع ملی ایران را تأمین خواهد کرد؛ زیرا اساساً چندجانبه گرایی بر خلاف یکجانبه گرایی که تنها تأمین منافع یک کشور را دنبال می­کند، منجر به تأمین منافع کشورهای مختلف شده و آن­ها را در برابر یکدیگر متعهد می­کند.

  1. گسترش همکاری­های نظامی و امنیتی نیز مورد دیگری است که طی سال­های اخیر آثار مثبتی بر جای گذاشته است. به عنوان نمونه می­توان به برگزاری مانور مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های ونزوئلا اشاره کرد. این امر نفوذ سیاسی ایران را در ونزوئلا افزایش داده و موجب انتقال تهدیدهای امنیتی به نزدیکی مرزهای آمریکا می­شود. دلیل تلاش ایالات متحده برای کودتا علیه مادورو، جلوگیری از همین مسأله، یعنی تبدیل ونزوئلا به یک تهدید امنیتی برای آمریکا بوده است. به هرمیزان نفوذ امنیتی ایران در نزدیکی مرزهای ایالات متحده بیشتر شود، احتمال درگیری نظامی مستقیم میان ایران و آمریکا کاهش می­یابد و می­تواند در جلوگیری از جنگ به عنوان مهم­ترین مصداق منافع ملی اثری جدی برجای گذارد.

بنابراین می­توان گفت تلاش­های جمهوری اسلامی ایران در راستای برقراری روابط و مناسبات اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی با هدف تأمین منافع ملی صورت گرفته و تاکنون نیز آثار مثبتی بر جای گذاشته است. به نظر می­رسد ارتقای روابط بتواند مصادیق بیشتری از منافع ملی را تأمین کند و فواید برقراری روابط را نسبت به هزینه­ها بصورت محسوس بالاتر ببرد.  

منابع:

  1. https://foreignpolicy.com/۲۰۲۰/۰۹/۱۷/iran-teaching-venezuela-maduro-how-to-withstand-us-sanctions.

    هسته فرهنگ و مشارکت سیاسی اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا