فرهنگ و مشارکت سیاسی

چالش ها و موانع چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران

چندجانبه گرایی در عرصه بین الملل به معنای ائتلاف چند کشور برای پیشبرد یک هدف مشترک است. از طرف دیگر یکجانبه گرایی هرگونه آموزه یا برنامه ای است که از اقدام یکجانبه حمایت می کند.

اندیشکده رهیافت؛

چندجانبه­گرایی در عرصه بین­الملل به معنای ائتلاف چند کشور برای پیشبرد یک هدف مشترک است. از طرف دیگر یکجانبه­گرایی هرگونه آموزه یا برنامه­ای است که از اقدام یکجانبه حمایت می­کند. چنان اقدامی ممکن است با بی­اعتنایی به جانب­های دیگر یا همراه با ابراز تعهد به سمت وسویی باشد که دیگر جانب­ها با آن موافق باشند (اشتری و دیگران، 1399: 2367). آمریکا بازیگری یکجانبه­گرا و اتحادیه اروپا سازمانی مبتنی بر چندجانبه­گرایی است.

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر سیاست خارجی چندجانبه­گرا تأکید داشته و سعی کرده نظم جهانی یکجانبه­گرا را با محوریت آمریکا به چالش بکشد. اعمال این نوع سیاست خارجی از سوی ایران با موفقیت­های چشمگیری در جنوب غرب آسیا همراه بوده و امروزه در عرصه جهانی نیز گام­هایی از سوی ایران برداشته شده است. با این حال موانع و چالش­هایی جدی در مسیر دستیابی به چندجانبه­گرایی و بهره­گیری از دستاوردهای آن وجود دارد.

به صورت خلاصه می­توان دو نوع چالش را در این مسیر بیان کرد:

  1. چالش­ها و موانع داخلی: خنثی­کردن اقدامات دولت­ها توسط یکدیگر و عدم وجود خط­مشی جامع، منسجم و دارای ضمانت اجرا که بتوان از تمامی ظرفیت­های دستگاه­های مؤثر در سیاست خارجی بهره برد بخشی از این چالش­ها محسوب می­شود. این امر مخصوصاً با تفاوت دیدگاه­ها در عرصه سیاست خارجی و اِعمال نظرات شخصی تشدید می­شود. به عنوان مثال بخش مهمی از کنشگران سیاست خارجی در ایران با اتکای صِرف به کشورهای غربی یا کشورهای شرقی امکان چندجانبه­گرایی را از بین می­برند. بخش دیگری از کنشگران نیز یکجانبه­گرایی آمریکا را به دلایل مختلف به عنوان یک واقعیت پذیرفته و به هیچ راه گریزی از آن قائل نیستند.
  2. چالش­ها و موانع خارجی: کشورهای مختلف به دلیل تحریم­های ضد ایرانی و ایجاد محدودیت از سوی آمریکا، در همگرایی و ائتلاف با ایران محدودیت داشته که این امر، بخش مهمی از موانع خارجی را شکل می­دهد. اگرچه در این سال­ها تلاش ایران برای ترسیم چهره­ای قدرتمند از خود و ارائه راهکارهای متعدد در راستای ائتلاف با کشورهای مختلف همراه با کاهش نگرانی و محدودیت آنان ستودنی بوده است؛ اما کماکان این مانع وجود داشته و به عنوان چالشی واقعی بر سطح و کیفیت ائتلاف و همگرایی ایران با سایر کشورها تأثیر می­گذارد. چین را می­توان از جمله این کشورها دانست؛ زیرا صراحتاً اعلام می­کند که نمی­تواند تحریم­های اتحادیه اروپا را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نکند.

بنابراین می­توان گفت دو نوع چالش در مسیر چندجانبه­گرایی وجود دارد که شامل چالش­های داخلی و خارجی می­شود. به نظر می­رسد لازم است برنامه­ای کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت تدوین گردد تا در طی آن بتوان در مسیر سیاست­گذاری منسجم و هدفمند گام نهاد و ضمانت اجرای قوی و مؤثری برای آن در نظر گرفت. در کنار رفع موانع داخلی نیز لازم است دستگاه دیپلماسی در مسیر رفع موانع خارجی گام بردارد تا چندجانبه­گرایی بدون نگرانی و محدودیت سایر کشورها در ائتلاف با ایران تحقق یابد.

منابع

  1. اشتری، مهدی و دیگران. (1399)، «تقابل چندجانبه­گرایی و یکجانبه­گرایی در جامعه جهانی»، فصلنامه علمی جامعه­شناسی سیاسی
    ایران، شماره 9: 2380-2367.

هسته فرهنگ و مشارکت سیاسی اندیشکده 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا