گزارش جامع پژوهشی

گزارش جامع پژوهشی مساله موانع و چالش‌های سیاسی در چرخه بودجه ریزی

بودجه­‌ریزی از جمله موضوعات مهم محسوب می­شود که با رهیافت­‌های گوناگون قابلیت بررسی دارد. از جمله این رهیافت‌­ها رهیافت سیاسی است که معمولاً در موضوعات اقتصادی تحت عنوان اقتصاد سیاسی مطرح می­شود.

 

اندیشکده رهیافت؛ اقتصاد سیاسی بودجه‌­ریزی نیز ذیل این گرایش به عنوان یکی از موضوعات مهم و کاربردی قابلیت طرح دارد. بنابراین هنگامی که از موانع و چالش­‌های سیاسی چرخه بودجه­‌ریزی در ایران سخن به میان می­‌آید طبیعتاً خاستگاه تخصصی بحث به اقتصاد سیاسی بودجه­‌ریزی بازمی­‌گردد.

الگوهای مختلفی را می‌­توان در اقتصاد سیاسی ایران با تأکید بر اقتصاد سیاسی بودجه‌­ریزی برشمرد که بصورت مختصر در مقدمه پژوهش پیرامون موانع و چالش­‌های سیاسی در چرخه بودجه­‌ریزی مورد توجه قرار گرفته‌­اند. پس از این مقدمه کوتاه که در آن علاوه بر پرداختن به ابعاد تاریخی موضوع به روش پژوهش و معنای اقتصاد سیاسی نیز پرداخته شده است الگوی مطلوبی را که لازم است بودجه­‌ریزی مطابق با آن پی­‌ریزی شود تحت عنوان بایسته­‌های سیاسی چرخه بودجه­‌ریزی آورده شده است. از جمله مهم­ترین این بایسته­‌ها در این بخش شرطی­‌نکردن اقتصاد به خارج از کشور و قطع وابستگی به نفت است.

در ادامه به مهم­ترین سؤال پژوهش که عبارت است از:«موانع و چالش­‌های سیاسی چرخه بودجه­‌ریزی در ایران چیست؟» پرداخته شده است و مجموعا سیزده چالش در توصیف اولیه از منظر متخصصان و هشت مورد در توصیف عمیق از منظر متولیان و دست­اندرکاران اجرایی نیز بیان گردیده است. از جمله مهم­ترین مواردی که در این زمینه بیان شده است می­‌توان به موارد زیر اشاره نمود که توضیح مفصل آن­ها در متن آمده است:

  1. ضعف فهم کلان سیاسی در حوزه بودجه­‌ریزی
  2. جناح­‌گرایی و رانت­خواری
  3. وابستگی بودجه به نفت
  4. رویکرد نئولیبرال در حوزه اقتصادی
  5. ضعف در استفاده از مشاوران متخصص و باتجربه

در انتهای پژوهش نیز به راهکارهایی که می­تواند موانع و چالش­‌های سیاسی در چرخه بودجه‌­ریزی را رفع کند اشاره شده است. در مجموع چهار راهکار مورد توجه قرار گرفته­‌اند. رصد و بکارگیری تجربیات موفق، نظارت محلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اجرای بودجه، ایجاد راه­‌های اطلاعی جهت آگاهی و هماهنگی در چرخه بودجه­‌ریزی و گسترش بسترهای اطلاع‌­یابی پیرامون‌کیفیت اجرای بودجه راهکارهای این بخش را تشکیل می­‌دهند.

هدف از پژوهش حاضر ارائه تصویری از موانع و چالش­‌های سیاسی چرخه­‌بودجه­‌ریزی و ارائه راهکارهایی جهت رفع آن است. در مسیر دستیابی به اهدافی که این پژوهش به دنبال آن­ها بوده است از منابع و مستندات مختلفی استفاده شده است و سعی در جمع­‌آوری حداکثری این موانع بوده است. طبیعی است که این پژوهش می­تواند مقدمه­ای جهت فهم مسائل و راهکارهای آن در موضوع اقتصاد سیاسی بودجه­ریزی در ایران باشد و در پژوهش­های مرتبط با بودجه­ریزی مخصوصاً با نگاه­های اقتصادی و حقوقی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا