فرهنگ و مشارکت سیاسیگزارش جامع پژوهشی

گزارش پژوهشی واکاوی علل ضعف و آسیب شناسی تحلیل سیاسی دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

اندیشکده رهیافت؛ موضوع تحلیل سیاسی را می­توان یکی از مهم­ترین موضوعات در عرصه بررسی­‌های جامعه شناسی سیاسی دانست. در این میان دانشجویان به عنوان قشر جوان، تحصیل­‌کرده و آینده‌­دار این سرزمین از جمله گروه­‌های پر اهمیت در برسی موضوع تحلیل سیاسی قرار دارد. رویکرد این پژوهش، رویکردی مسأله محور و آسیب­‌شناسانه است که دغدغه اصلی خود را کشف مسائل و چالش‌­های موجود در زمینه تحلیل سیاسی دانشجویان قرار داده است و از ذکر کلیات دوری می­کند.

نویسنده در این پژوهش، ضوابط و الگوی مطلوب تحلیل سیاسی دانشجویان را به صورت مختصر و با استفاده از بیانات و اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله) و همچنین آثار و اندیشه شهید صدر(ره) استخراج کرده است. در ادامه نیز مطابق روش مسأله­‌شناسی اجتماعی، توصیف وضع موجود تحلیل سیاسی دنشجویان دانشگاه شهید بهشتی پرداخته شده است.

در پایان نیز پژوهشگر با مد نظر قرار دادن الگوی مطلوب تحلیل سیاسی دانشجویان و تجربیات مصاحبه، راهکارهایی را جهت حل مسائل موجود در این زمینه ارائه دهد. در این مرحله با توجه به اقتضائات و شرایط دانشگاه، راهکارهایی ناظر به رفع برخی از مسائل تحلیل سیاسی دانشجویان آن دانشگاه ارائه گردید.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا