خانوادهگزارش جامع پژوهشی

گسترش روابط بی پروای زن و مرد در فضای اجتماع و تأثیر آن بر روی روابط عاطفی زوجین

یکی از مسائل مهم در ارتباط با روابط عاطفی زوجین روابط اجتماعی آنان است. بسیاری از افراد در سطح اجتماع و در برخوردهای جنسیتی ممکن است خواسته یا ناخواسته رفتارهایی از خود بروز دهند که سبب شود روابط عاطفی خویش را با همسر خود خدشه‌دار نمایند.

از این رو در پژوهش حاضر سعی بر این بود که در ابتدا روابط بی ­پروای زن و مرد در فضای اجتماع بررسی شود و مورد تبیین قرار گیرد. سپس تأثیر این روابط بر روی روابط عاطفی زوج­‌ها بررسی شود. برای دستیابی به این هدف در تحقیق، روش ژرف­کاوی مورد استفاده قرار گرفت. در این روش ابتدا الگوی مطلوبی از مسئله ارائه می­شود. سپس در مرحله­‌ی بعد تحت عنوان توصیف اولیه به یافته­‌های پژوهشگران و کارشناسان مراجعه می­‌گردد و بررسی­‌های آنان مورد دقت قرار می­‌گیرد. در مرحله­‌ی بعد پژوهشگر وارد فضای دلالی می­شود و با گلوگاه­‌های مسئله از نزدیک مواجه می­شود و آن­ها را تبیین می­کند که به این مرحله توصیف عمیق گفته می­شود. در مرحله­‌ی پایانی هم به ارائه­‌ی راهکارهایی در راستای ارتفاع مسئله پرداخته می­شود.

در این پژوهش نیز ابتدا الگوی مطلوبی از روابط زن و مرد در فضای اجتماع ارائه شد. در این قسمت سه نکته‌­ی محوری مورد بررسی قرار گرفت: ضرورت ارتباط، مبنای ارتباط و شرایط ارتباط. در هر یک از این موارد نظرات مورد اجماع میان اندیشمندان اسلامی مطرح شد و الگوی واضح و روشن در این زمینه ارائه گشت.

در مرحله­‌ی توصیف اولیه پژوهشگر با بررسی 41 پژوهش (مقاله یا پایان نامه) و مصاحبه با 3 کارشناس و متخصص به ارائه­‌ی 4 کنش مسئله­‌ساز پرداخت. کنش­‌های مسئله­‌ساز عبارت بودند از: 1- نگاه غیر مجاز مردان به زنان؛ 2- ارتباط کلامی غیرضروری میان زن و مرد؛ 3- عدم رعایت پوشش مناسب توسط زنان در مقابل مردان و 4- برقراری تماس فیزیکی میان زنان و مردان. سپس برای هر کدام از میان اطلاعات گردآوری شده علل و پیامدهای مختص با هر کنش مسئله­‌ساز ذکر شد.

در مرحله­‌ی توصیف عمیق و تبیین با بررسی میدانی پژوهش­گر از 10 منطقه­‌ی جغرافیایی در شهر اصفهان، اعم از محیط‌­های اداری و تجاری، با 21 نفر (10 زن و 11 مرد) مصاحبه عمیق انجام شد. نتیجه­‌ی این بررسی­‌ها محقق را به این نکته رساند که 4 کنش مسئله­‌ساز در توصیف اولیه در فضای دلالی نیز مشهود هستند و در ادامه علل آن به سه دسته تقسیم شدند: علل درونی معرفتی (7 مورد)، علل درونی غیرمعرفتی (4 مورد) و علل بیرونی مشهود (18 مورد).

در نهایت در قسمت تجویز به ارائه‌­­ی دو دسته راهکار پرداخته شد که دسته­‌ای شامل راهکارهایی در حوزه­‌ی تقنین و قانون­گذاری بودند و دست‌ه­ای دیگر شامل راهکارهایی در حوزه­‌ی ارشاد و فرهنگ­سازی در زمینه‌­ی کاهش روابط بی­پروای زن و مرد در فضای اجتماع بوده است.

نتیجه­‌گیری نهایی در این پژوهش بدین صورت بود که اولاً روابط اجتماعی دو جنس زن و مرد، فاصله­‌ی معناداری تا الگوی مطلوب اسلامی دارند؛ در ثانی بسیاری از متغیرهای مؤثر در این زمینه به صورت کلان در سطح اجتماع مشهود هستند. برای همین نیاز است زمینه­‌های مناسب جایگزین زمینه­‌های مشکل­ساز و مشکل­زا در روابط زن و مرد شوند و در این راستا تغییر وضعیت موجود، مستلزم توجه به راهکارهای اشاره شده در این زمینه است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا