تعاملات اقتصادی بین‌المللگزارش سیاستی

بخش دوم گزارش سیاستی ناظر بر مسئله ” عدم بهره بردای وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از ظرفیت سازمان های بین المللی در راستای مقابله با تحریم های مغایر با قواعد حقوق بین الملل”

هسته تعاملات اقتصادی بین الملل اندیشکده رهیافت، مبتنی بر نقشه تجمع مسائل این هسته، گزارش سیاستی «عدم بهره بردای وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از ظرفیت سازمان های بین المللی در راستای مقابله با تحریم های مغایر با قواعد حقوق بین الملل» را منتشر کرد.

گزارش سیاستی یکی از مهمترین تولیدات اندیشکده رهیافت می‌‌باشد که سعی می‌کند تا خلاصه‌ای فشرده و قابل استفاده از دستاورد گزارش جامع پژوهشی را به صورتی روشمند و منطقی برای تصمیم‌گیران ارائه کند.این گزارش سیاستی در چهار بخش چشم‌انداز، توصیف واقعیت موجود، علت‌یابی شکل‌گیری وضعیت موجود و گام‌های حرکت به سمت چشم‌‌انداز تنظیم و ارائه شده است. که در این یادداشت بخش هایی از چشم انداز این مسئله منتشر شده است.

چشم انداز اسلام در مواجهه با تحریم های مغایر با قواعد حقوق بین الملل

با فهم درست از نظام فقهی و اندیشه ای اسلام، قواعد و ضوابطی در ارتباط با روابط مسلمانان در قالب حکومت اسلامی و در عرصه بین المللی با سایر ملت ها مشخص می شود که می توان با بکار بستن آنها، در تمامی ابعاد روابط بین الملل از جمله، روابط حکومت اسلامی با سازمان های بین المللی که امروزه به عنوان نهادی برای احقاق حق کشورهای عضو آن و نمایندگی آنها در عرصه بین المللی ایجاد شده اند، قوانین الهی را اجرا کرد.

حق خواهی و عدالت طلبی

یکی از مفاهيم سياسى حكومت اسلامى نحوه عملكرد آن در صحنه بين‏ المللى‏ است. بر خلاف تمدن غرب که بنیادش بر استثمار مستضعفان است، عملكرد حکومت اسلامی بر اساس حق و دادگرى و يارى مستضعفان روى زمين است و این مفهوم حق، نام و عنوانی که صرفا بر زبان ها رانده شود نیست؛ بلکه به حقيقت، درون آن را درستى و دادگرى آكنده مى سازد.

بر این اساس، تعامل حکومت اسلامی با سازمان های بین المللی برای برداشتن تحریم ها، مستلزم رعایت حق و کمک به مستضعفان عالم از سوی این حکومت است. از طرفی، هدف از همکاری با این سازمان ها، حق مداری و دادگری است؛ بدین معنا که به این خاطر مسلمانان به تعامل با این سازمان ها که غالباً نیز نماینده کشور های غیر اسلامی هستند، اقدام خواهند کرد که حقوق زیر پا گذاشته شده مستضعفان را برگردانند و در جهت اجرای عدالت و گسترش آن گام بردارند.

مانند حمله مسلمانان به سمرقند که به دلیل عدم رعایت الزامات توسط مسلمانان پس از ورود به شهر، با شکایت مردم در نزد خلیفه مسلمانان، با حکم قاضی، سپاه فاتح محکوم می شود.

در نظر داشتن پیامدهای جهانی و رسالت اسلامی

چارچوب نظری اسلام در جهانی بودن رسالتش موجب تقويت انديشه جامعه‏گرا در نزد انسان مسلمان گرديده است و مسئوليت جهانى شدن رسالت اسلام و امتداد آن در طول زمان و مكان، بر گردن حاملان اين رسالت نهاده شده است؛ چراكه ارتباط انسانِ جهان اسلامى در طول تاريخ با يك رسالت جهانى گشوده بر جامعه بشرى، احساس جهانى بودن و ارتباط با مردم را در روح او راسخ مى‏كند.

سازمان های بین المللی به عنوان نماینده تعدادی از دولت ها هستند؛ مانند، اتحادیه اروپا و یا شورای امنیت که برخی از دولت های جهانی در آنها عضو بوده و تاکنون دست به اقدامات مختلفی از قبیل تحریم اقتصادی زده اند. چنانچه، ارتباط و تعامل با این سازمان ها برای برداشتن تحریم ها، موجب تضعیف رسالت های اسلامی و ارتباط دین با زندگی مردم گردد، از نظر اسلام مردود و باطل است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا