فرهنگ و مشارکت سیاسییادداشتها

خداحافظی با صندوق رأی به معنای تعطیلی مشارکت سیاسی نیست!

شاید اکثریت مردم زمانی که مشارکت سیاسی را می‌شنوند، اولین و تنهاترین چیزی که به ذهنشان می‌آید صندوق رأی و انتخابات باشد. البته فقط مردم نیستند که اینگونه به مشارکت سیاسی می‌نگرند، بلکه در فضای علمی و تخصصی نیز چنین نگاهی وجود دارد. این در حالی است که مشارکت سیاسی به عنوان یک مفهوم می‌تواند مصادیق و سازوکارهای متنوعی داشته باشد و هر فردی متناسب با ظرفیت مصداقی خاص به استفاده از آن مبادرت ورزد.

تلقی عمومی از مصداق مشارکت سیاسی

شاید اکثریت مردم زمانی که مشارکت سیاسی را می­‌شنوند، اولین و تنهاترین چیزی که به ذهنشان می­‌آید صندوق رأی و انتخابات باشد. البته فقط مردم نیستند که این‌گونه به مشارکت سیاسی می‌­نگرند، بلکه در فضای علمی و تخصصی نیز چنین نگاهی وجود دارد. بررسی‌­های علمی در مقاله‌­ای تحت عنوان «ایرانیان و مشارکت سیاسی: فراتحلیل انتقادی مطالعات انجام­‌شده در زمینه مشارکت سیاسی در ایران» نشان می­‌دهد مطالعات حوزه مشارکت سیاسی بر انتخابات تمرکز کرده و سایر اشکال را نادیده می‌­گیرد. بخشی از مقاله مذکور در این زمینه بدین شرح است:

به اختصار می‌­توان گفت که ارزیابی تعاریف انجام­‌شده از مشارکت سیاسی حاکی از آن بود که تأکید اصلی محققان در ایران بر شکل‌­های متعارف این نوع مشارکت بوده است؛ به نحوی که در عملیاتی‌­سازی مفهوم مشارکت سیاسی، غالباً توجه بر رفتارهای انتخاباتی تمرکز یافته و به دیگر اشکال مشارکت توجه کم­تری شده است. بر این اساس نتایج این مطالعات نیز عمدتاً قابل کاربست به اشکال متعارف مشارکت سیاسی خواهد بود و قاعدتاً نمی­‌تواند به دامنه وسیع و متنوع دیگر اشکال مشارکت سیاسی تعمیم یابد (کشاورزی و عربی، 1399: 289).

پیامد تلقی عمومی از مشارکت سیاسی

اولین پیامد چنین دیدگاهی تفسیری است که از خداحافظی مردم با صندوق رأی به وجود می‌­آید. در این دیدگاه خداحافظی با صندوق رأی مساوی با تعطیلی مشارکت سیاسی تعبیر می­‌شود. محصول این تعبیر نیز انسداد مشارکت سیاسی و یکطرفه­ شدن مسیر حکمرانی است که نتیجه‌­ای جز نارضایتی عمومی ندارد. این در حالی است که مشارکت سیاسی به عنوان یک مفهوم می‌­تواند مصادیق و سازوکارهای متنوعی داشته باشد و هر فردی متناسب با ظرفیت مصداقی خاص به استفاده از آن مبادرت ورزد.

مصادیق و سازوکارهای متنوع مشارکت سیاسی

نکته مهمی که لازم است به آن توجه شود ویژگی‌­ها و خصوصیاتی است که هر یک از سازوکارها و مصادیق مشارکت سیاسی از آن­ها برخوردارند. طبیعی است استفاده از مجموعه آن­ها می‌­تواند مشارکت سیاسی مطلوب را رقم زند و انتخابات تنها یکی از مهم­‌ترین بخش­‌های این مجموعه را تشکیل می‌­دهد. از همین رو نمی‌­توان از شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مشارکت سیاسی مردم را ارزیابی کرد. آنچه در انتخابات مشاهده می­‌شود حضور مردم جهت رأی­‌دهی به نامزد مورد علاقه خود برای تصدی منصب سیاسی است.

طبیعتاً حضور در انتخابات معانی متعددی از جمله اعتماد فرد مشارکت‌­کننده به نظام انتخاباتی و نمایندگی آن نامزد از علایق و خواسته‌­های آن فرد را دارد؛ اما نمی‌­توان از این حضور رضایت کامل فرد را از عملکرد مسئولان برداشت کرد یا کارآمدی کارگزاران را در تمامی سطوح از آن نتیجه گرفت. بر همین اساس لازم است سهم واقعی انتخابات را در مشارکت سیاسی معین کرد و سازوکارهایی دیگر برای تحقق همه­‌جانبه مشارکت سیاسی در نظر گرفت.

در این زمینه می­‌توان نمونه‌­های متعددی را از مصادیق مشارکت سیاسی برشمرد. به عنوان مثال حضور در تجمعاتی که در راستای اعتراض به عملکرد مسئولان شکل می‌­گیرد نوعی مشارکت سیاسی محسوب می­‌شود. بر همین اساس نمی­‌توان شهروند معترض را به عدم مشارکت سیاسی محکوم کرد؛ اگرچه در صورت عدم مشارکت وی در انتخابات می­‌توان حق مشارکت انتخاباتی او را به وی یادآوری نمود. مخصوصاً اگر کنش اعتراضی یک شهروند به صورت مسئولانه و متعهدانه صورت گیرد می‌­تواند آثار بسیار خوبی در نظام سیاسی برجای گذارد.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد می­‌توان مدل­‌های متعدد و متنوعی را برای مشارکت سیاسی در نظر گرفت. افراد بنابر خصوصیات فردی و ویژگی­‌های مدل انتخابی، به کنشگری در حوزه مشارکت سیاسی می­‌پردازند. انتخابات مدلی مهم در مشارکت سیاسی محسوب می­‌شود و جایگاهی ویژه دارد؛ اما نمی­‌توان تمامی اشکال مشارکت سیاسی را منحصر در آن کرد. در صورتی که انتخابات تنها مدل مشارکت سیاسی محسوب شود خطر یکطرفه شدن مسیر حاکمیت وجود داشته و رضایت مردم مخدوش می­‌شود.

 

منابع:

  1. کشاورزی، سعید؛ عربی، علی. (1399)، «ایرانیان و مشارکت سیاسی: فراتحلیل انتقادی مطالعات انجام­شده در زمینه مشارکت سیاسی در ایران»، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، شماره 35، تابستان 1399، صص 297-276.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا