تحول آموزش و پرورشگزارش جامع پژوهشی

معرفی مسأله شناسی و حل مسأله بررسی جایگاه خدمات راهنمایی و مشاوره مدارس در تربیت دانش آموزان

با توجه به ارزش و اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه، باید گفت که دلایل بسیاری باعث شده است که از اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه کاسته شود و یا این جایگاه مهم تربیتی نادیده گرفته شود. نادیده گرفته شدن راهنمایی و مشاوره در مدارس، اثرات منفی زیادی در تربیت دانش‎آموزان دارد تا جایی که حتی نقش تربیتی خانواده در تربیت فرزندشان را نیز تحت تأثیر قرار می‎دهد که در بخش‎هایی از این تحقیق به آن اشاره شده است.

با توجه به ارزش و اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه، باید گفت که دلایل بسیاری باعث شده است که از اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدرسه کاسته شود و یا این جایگاه مهم تربیتی نادیده گرفته شود. نادیده گرفته شدن راهنمایی و مشاوره در مدارس، اثرات منفی زیادی در تربیت دانش‎آموزان دارد تا جایی که حتی نقش تربیتی خانواده در تربیت فرزندشان را نیز تحت تأثیر قرار می‎دهد که در بخش‎هایی از این تحقیق به آن اشاره شده است.

از آنجا که تلاش در ایجاد زمینه برای رشد همه‎جانبه فرد و تربیت انسان‎های سالم و کارآمد، برای ایفای نقش‎های مختلف در زندگی فردی و اجتماعی از اهداف مهم نظام تعلیم وتربیت در کشورهای مختلف و ایران می‎باشد، یکی از فعالیت‎هایی که در ذیل تربیت رسمی انجام می‎گیرد، خدمات راهنمایی و مشاوره است و از سویی مشاور مدرسه به عنوان یکی از گروه‎های مربی، از جایگاه خاصی برخوردار می‎باشد؛ حال مسئله اینجاست که این خدمات راهنمایی و مشاوره که در ذیل تربیت رسمی انجام می‎گیرد و مشاور مدرسه به عنوان یک مربی، چه نقشی در تربیت کودکان داشته و چه تأثیراتی بر تربیت کودکان می‎گذارد؟ یا اصلاً تأثیری بر تربیت کودک دارد یا خیر؟ با بررسی وظایف خاص و مهم مشاوران مدرسه و تطبیق آنها با تربیت فرزندان و تعیین جایگاه مشاور به عنوان یک مربی، می‎توان تأثیر این فعالیت‎ها را درک کرد. مسئله دیگری که حائز اهمیت می‎باشد، این است که چنین خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس که دارای جایگاه برجسته‎ای در تربیت است و تأثیر درخوری در این حوزه دارد، در رسیدن به مقصود خویش با چه مشکلاتی مواجه می‎باشد که در پاره‌ای از موارد موجب خلل و کاستی در انجام خدمات مطلوب خود می‌گردد؟

در پژوهشی که با عنوان «بررسی جایگاه خدمات راهنمایی و مشاوره مدارس در تربیت دانش آموزان» انجام شده است ابتدا مشکلات و کمبودها و موانعی که در مسیر ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس به شکل مطلوب وجود دارد، بررسی شده و تأثیر این موانع و مشکلات بر تربیت مطلوب نیز مشخص و معین شده است. یعنی در ابتدا با تبیین وظایف تربیتی مشاوران، به تعیین جایگاه و نقش مشاوران مدارس در الگوی مطلوب تربیتی پرداخته و سپس موانع و مشکلات مشاوران در این مسیر را بیان کرده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در نتیجه با تطبیق وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب (الگوی مطلوب تربیتی) خلل و کاستی‌های موجود در امر خدمات آموزشی و مشاوره‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت، راهکار ناظر به هر علت و مانع (خلل و کاستی‎های موجود) ارائه شده است.

گرد آورنده
محمدمهدی دهقانی‌زاده بغدادآباد
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا