حقوق و روابط بین المللمصاحبه و گفتگو

گزارش نشست «نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه سیاست خارجی (فصل 21)؛ با رویکرد اسلامی»

به گزارش اندیشکده رهیافت، در راستای نقد و بررسی لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه، نشستی با حضور آقای دکتر حسین محمدی‌سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و آقای سعید منصوریان، مسئول هسته تعاملات فرامنطقه‌ای اندیشکده رهیافت برگزار شد.

به گزارش اندیشکده رهیافت، در راستای نقد و بررسی لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه، نشستی با حضور آقای دکتر حسین محمدی­‌سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و آقای سعید منصوریان، مسئول هسته تعاملات فرامنطقه‌­ای اندیشکده رهیافت برگزار شد.

در این نشست ابتدا دکتر محمدی‌­سیرت به ارائه نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود در زمینه نقد و بررسی فصل 21 لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت. ایشان در ابتدا به این نکته اشاره کرد که با مطالعه بندهای مرتبط با سیاست خارجی و تقسیم­‌بندی ذیل آن، این مسئله آشکار می‌­شود که الگویی منسجم و مشخص در طراحی این فصل وجود ندارد. نقد اساسی دیگری که از سوی این استاد دانشگاه مطرح گردید، مفروض­ گرفتن یک ساختار کامل و مطلوب در سیاست خارجی و عدم توجه به ضعف‌­های آن بود. وی در این زمینه به نقد ساختار جذب و گزینش در وزارت امور خارجه پرداخت.

دکتر محمدی‌سیرت معتقد است می­‌توان از بیانات مقام معظم رهبری مخصوصاً در دیدار با دستگاه سیاست خارجی کشور نکاتی برجسته و کاربردی در سیاست­‌گذاری و برنامه‌­نویسی یافت. این در حالی است که برنامه هفتم در زمینه سیاست خارجی از مصادیق کاربردی و خردی که در بیانات رهبری مورد توجه قرار گرفته بهره­‌ای نبرده است. به عنوان نمونه می­‌توان به نظم نوین جهانی اشاره کرد که از سال 1400 مورد توجه ایشان بوده و در برنامه هفتم توسعه هیچ­‌گونه جایگاهی ندارد. عدم توازن موضوعی در فصل 21 نیز نکته دیگری بود که از سوی دکتر محمدی­‌سیرت بیان شد. ایشان با بیان این که اولاً لازم است بعضی موضوعات دیگر نظیر دیپلماسی فرهنگی نیز در این برنامه گنجانده شود و ثانیاً در بیان مصادیق حوزه­‌های مختلف دیپلماسی لازم است توازن در حجم پرداختن به آن­‌ها رعایت گردد، برنامه را مورد نقد قرار داد.

محورهای دیگری را که از سوی این عضو هیأت علمی بیان گردید می‌­توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. مطرح ­نشدن ایده­‌های سامان‌­بخش در حوزه مقاومت
  2. غفلت از پرداختن به الگوی صدور انقلاب
  3. خلأ دیپلماسی حقوقی و حقوق بین‌­الملل
  4. نگاه انفعالی و التماسی در بهره‌­گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور
  5. بی­‌توجهی به نشان‌­سازی ملی

در ادامه جلسه آقای سعید منصوریان به نقد و ارزیابی فصل 21 لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت. وی در بحث خود نکات زیر را به عنوان انتقادات شکلی وارد بر برنامه مورد توجه قرار داد:

  1. کلی­ بودن: مواردی نظیر جریان‌­های وحدت­‌آفرین یا عبارت استکبار جهانی کلی بوده و لازم است به صورت جزئی­‌تر مطرح شوند.
  2. زمان­‌بندی: محتوای بخش دیپلماسی سیاسی نسبت به زمان حساسیت نداشته و می‌­توان آن را برای سال‌­های متمادی مورد توجه قرار داد. در حالی که لازم است با یک منطق زمانی برنامه پنج‌­ساله کشور تدوین شود.
  3. فرایندی­ بودن: عبارت طراحی و اجرای اقدامات دیپلماتیک بدون توجه به فرایند و مراحل این اقدامات نقص داشته و از اصول برنامه‌­نویسی در حوزه توسعه فاصله می‌­گیرد.
  4. اولویت‌­بندی: در مورد ب ماده 99 موضوعاتی بدون اولویت‌­بندی مطرح شده که مجری را در مقام عمل دچار سردرگمی و حیرت می‌­کند.

هم­چنین نکاتی را به عنوان نقدها و پیشنهادات محتوایی مطرح کرد:

  1. عدم اختصاص بخشی مجزا به دیپلماسی عمومی
  2. فنی­ نبودن عبارت دیپلماسی سیاسی و پیشنهاد عبارت دیپلماسی رسمی با تأکید بر روابط دوجانبه و چندجانبه
  3. تغییر عبارت مبارزه با استکبار جهانی به اصلاح ساختار تک‌­قطبی و ناعادلانه نظام بین‌­الملل با سه راهبرد مشخص:
  • کاستن از نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در ائتلاف­‌های منطقه جنوب غرب آسیا
  • حرکت از نظام تک‌­قطبی به سوی نظام چندقطبی با اقدامات دیپلماتیک و روابط متوازن
  • شکل‌­دهی به هم‌گرایی اقتصادی در راستای کاهش هژمونی آمریکا
  1. فقدان یک محور از سه محور نظم جدید در بیانات رهبری تحت عنوان انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از غرب به شرق

هسته تعاملات فرامنطقه‌ای اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا