وحدت جهان اسلامیادداشتها

فراسوی توافق ایران و عربستان

با گذشت چند هفته از اعلام خبر توافق دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از قطع روابط 7 ساله و طرح اظهارنظرها و مواضع کشورهای مختلف درباره این توافق، می‌توان به بلوک‌بندی مواضع کشورها و تحلیل آن‌ها با هدف ترسیم آینده این توافق پرداخت.

اندیشکده رهیافت؛

با گذشت چند روز از اعلام خبر توافق دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پس از قطع روابط 7 ساله و طرح اظهارنظرها و مواضع کشورهای مختلف درباره این توافق، می­‌توان به بلوک‌­بندی مواضع کشورها و تحلیل آن­‌ها با هدف ترسیم آینده این توافق پرداخت.

انواع واکنش‌ها نسبت به توافق ایران و عربستان

به صورت کلی واکنش­‌ها نسبت به توافق ایران و عربستان در سه جهت خلاصه می‌­شود: نخست دولت­‌ها و گروه‌­هایی هستند که از توافق مذکور استقبال کردند که مشتمل بر کشورهای عربی و اسلامی و همچنین محور مقاومت، روسیه و چین است.

دوم ایالات متحده است که در یک موضع­‌گیری محتاطانه و منفعلانه اعلام کرد از گزارش‌ها درباره بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مطلع است. اتحادیه اروپا نیز ضمن استقبال اولیه از برقراری توافق میان دو کشور، مواضع بعدی خود را منوط به نحوه اجرای بندهای موافقتنامه نمود.

سوم رژیم صهیونیستی است که به شدت خود را در مواجهه با این توافق متضرر دیده است. به نحوی که نفتالی بنت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی توافق تهران و ریاض را یک پیروزی سیاسی برای ایران و شکستی مفتضحانه برای دولت رژیم صهیونیستی خواند که در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی به وجود آمد.

بر اساس موضع­‌گیری کشورها نسبت به توافق تهران و ریاض، می­‌توان آینده تعاملات خارجی کشورمان با کشورهای منطقه، آمریکا، اسرائیل، چین و روسیه را ترسیم نمود.

 

انگیزه­‌های عربستان برای توافق با ایران

مهم‌ترین هدف سیاست خارجی بن‌سلمان در منطقه، خروج از بن‌بست بحران یمن و در سطح داخلی نیز پیشبرد چشم‌انداز ۲۰۳۰ در فضایی آرام و به دور از تنش منطقه‌ای است. راه­ حل دو نکته مذکور، نه درگیری بلکه توافق با ایران بر سر مسائل منطقه است. عوامل دیگری نقش سرعت‌دهنده توافق را داشتند: نخست پیش‌­دستی امارات برای ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران با اعزام سفیر به این کشور در پی اختلافات سیاسی در ائتلاف عربی؛ دوم رقابت‌­های اقتصادی مانند رقابت عربستان و امارات برای تبدیل شدن به قطب حمل ­و نقل غرب آسیا؛ سوم اختلاف میان آمریکا و عربستان بر سر موضوعات عادی­‌سازی روابط با اسرائیل و افزایش ظرفیت تولید نفت برای کنترل بحران اوکراین. بر این اساس عربستان به سوی باز کردن پای چین به رقابت­‌های منطقه‌­ای به منظور ایجاد توازن میان قدرت­‌های جهانی و بازی با برگ برنده ایران در منطقه حرکت کرد.

در طول 7 سال گذشته، هرگاه صحبت از ازسرگیری روابط تهران و ریاض به میان آمد، مقامات دو کشور این مهم را منوط به «تغییر رفتار منطقه­‌ای» طرف مقابل دانستند. چرا به یکباره این شرط نادید گرفته شده است؟ گویا مسائل و منافع بالاتری برای عربستان مطرح شده که تحقق آن­‌ها منوط به توافق با ایران صرف­‌ نظر از شروط­ گذشته است: نخست پیش­‌بینی افزایش سطح تنش میان ایران و اسرائیل و در امان ماندن از درگیری نظامی احتمالی میان طرفین با تکیه بر توافق با ایران و دوم تأمین امنیت برای سرمایه­‌گذاری عظیم اقتصادی چین در عربستان.

اگر توافق، زمینه کاهش تنش‌ها در منطقه از جمله حل بحران یمن، عادی‌­سازی روابط بحرین با تهران، گسترش روابط ایران با مصر، کاهش فشارها بر لبنان و حل بن­‌بست سیاسی در این کشور، بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب، اثرگذاری بر روند عادی‌­سازی روابط عربستان و اسرائیل و … را فراهم آورد، می­‌توان از این توافق تحت عنوان «آشتی منطقه­‌ای» یاد کرد.

 

لزوم تجدیدنظر در تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس

عمده واکنش‌­های کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتمل بر اظهار امیدواری برای کاهش تنش‌­های منطقه و تقویت ثبات و امنیت بوده است. نکته مهم در مورد دیدارها و مذاکرات پساتوافق، نحوه مواجهه مقام ایرانی با مقامات عربی پس از یک دوره تنش سیاسی است. محمد بن راشد حاکم دبی در دیدار با شمخانی اظهار کرده به جای دشمنی باید دوستی کرد. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مشکلات اشخاص و مؤسسه‌­های ایرانی در دبی حل شود. امارات اجازه نمی‌دهد از خاکش علیه ایران استفاده شود. صحیح است که امارات در زمان تحریم­‌ها از شریان‌­های ایران برای دور زدن تحریم‌­ها بوده اما اختلافات ارضی میان دو کشور، کاهش سطح روابط سیاسی  و دیپلماتیک با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، موضوع یمن، سوریه و همچنین عادی‌سازی روابط با اسرائیل و … در تعارض جدی با منافع ایران در طول 7 سال گذشته به حساب آمده است.

این کشور اکنون تلاش می‌کند با نزدیک شدن به ایران و سوریه به عنوان کشورهای خط اول جبهه مقاومت و بهره‌برداری رسانه‌ای از آن، بازی دو سر بردی را برای خود طراحی کند و خود را از زیر بار فشار افکار عمومی جهان اسلام خارج نماید.

به نظر می­‌رسد این‌گونه مواضع مقام اماراتی در سایه عدم تنبیه آن­ها هنگام جسارت و تعدی‌های غیرقانونی علیه ایران و شهروندانش شکل گرفته است. مرور رایزنی‌­های حسین امیر عبداللهیان در حاشیه برگزاری نشست بغداد در عراق در شهریور ۱۴۰۰ با محمد بن راشد رئیس امارات متحده عربی و امیدواری به همکاری و تحقق روابط برادرانه دو کشور تحت عنوان سیاست و دیپلماسی همسایگی و سفر دریابان شمخانی به امارات پس از توافق و دیدار با مقامات این کشور از موضع قوت و تعامل با یک دولت که سابقه تنش‌­آفرینی داشته نیست. لذا بدیهیست که محمد بن راشد تصور کند هزینه دشمنی با ایران پایین است و وقتی هم به بن‌بست می‌رسند، بدون جریمه و جبران و با یک لبخند، اظهار برادری و پیگیری سیاست حسن همجواری نموده و از زیر بار مسئولیت اظهارنظر و رفتار علیه منافع ایران شانه خالی می­‌کنند. در مقابل سابقه تعامل کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و آمریکا نشان داده فردی که علیه آن­‌ها اقدامی کرده باشد، پیدا و به سرعت بازداشت یا ترور می‌کنند. لذا از مسئولین سیاست خارجی کشور انتظار می­‌رود بدون مسامحه درباره رفتار سابق این کشورها، در دوره جدید از موضع قوت با ایشان تعامل نمایند.

 

اهمیت راهبردی نقش میانجی­گری

درمورد میانجی­گری عراق و همراهی عمان در طول دو سال میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان می‌­توان گفت عراق و عمان به عنوان قدرت‌­های منطقه‌ای یا جهانی شناخته نمی­‌شوند. لذا پیش‌­بینی می‌­شد که میانجی­گری دو کشور مذکور در موضوع برقراری مجدد روابط میان دو قدرت منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان به سرانجام نرسیده یا مدت زمان زیادی وقت خواهد برد یا در صورت سوم با کارشکنی‌­های آمریکا مواجه خواهد شد. از مهم‌ترین کارشکنی‌­های آمریکا در روند مذاکرات ایران و عربستان، شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

روسیه نیز توافق ایران و عربستان را به دو کشور تبریک گفت. چین و روسیه هر دو به عنوان قدرت جهانی شناخته می‌­شوند و هر دو می­‌توانستند به عنوان میانجی نقش‌آفرینی کنند. لکن به علت درگیری مستقیم روسیه با منافع غرب در اوکراین، این فرصت برای چین فراهم شد تا به عنوان میانجی و تسهیل­‌کننده، مذاکرات میان ایران و عربستان را به سرانجام برساند. بدون شک روس­‌ها از همکاری ایران و عربستان در موضوع انرژی و قیمت­‌گذاری نفت در اوپک‌پلاس، بیشترین منفعت را خواهد برد.

دخالت چین در مناسبات سیاست و قدرت در غرب آسیا، آخرین ضربه به افول دومینووار آمریکا در این منطقه بود. پیش از این، خصلت محتاطانه چینی­‌ها در مناسبات بین­‌الملل، مانع آن­ها در درگیری مستقیم با منافع آمریکا در غرب آسیا بود؛ لکن تحولات چند سال گذشته مانند شکست برجام و پروژه احیای آن، خروج آمریکا از افغانستان، نابسامانی سیاسی در روابط راهبردی با عربستان و … چین را ترغیب کرد تا جای پای خود در منطقه را محکم نماید.

آمریکا برای چندمین بار اثبات کرد به هیچ­‌وجه ضامن خوبی برای حل مسائل سیاسی و بین­‌المللی نیست. درحالی‌که در چند روز پیش از توافق ایران و عربستان، افکار عمومی داخلی منتظر حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها، موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا با وساطت عمان و قطر و تصمیم شورای حکام آژانس بین­المللی انرژی اتمی بود، اما ناگهان خبر توافق ایران و عربستان با وساطت چین در صدر اخبار قرار گرفت. بنابراین مقامات ایرانی با وانهادن سه پرونده مذکور که نیازمند معامله با آمریکا بود، سراغ پرونده‌­ای رفتند که چین، ضامن حل­ و فصل آن بود. لذا این چرخش راهبردی در سیاست خارجی ایران نیز به صورت بارز در توافق با عربستان نمود پیدا کرد.

در پایان و در چارچوب نظریات روابط بین­‌الملل باید گفت که روابط میان ایران و عربستان هنوز تا رسیدن به نقطه توازن و تعادل فاصله بسیار دارد. چند سالیست که ایران برای عربستان سعودی و شیخ‌­نشین­‌های حاشیه خلیج فارس یک تهدید ادراک شده و گمان رفع سوءبرداشت­‌ها از ذهن نخبگان عرب با یک توافق سهل­‌انگاری در روابط پیچیده بین­المللی است. اما اگر نظام و دولت جمهوری اسلامی برای انجام این مهم برنامه گام به گام و زمان­‌بندی­‌شده داشته باشد که فارغ از هیاهوی رسانه‌­ای به پیش برود، این توافق یک نقطه عطف و مؤثرترین گام آن خواهد بود.

در چند سال گذشته که به دلیل نفوذ سیاست­‌های آمریکا در منطقه و در راستای سیاست ایران­‌هراسی، تجارت درون­‌منطقه‌ای به زیر ده درصد رسید، همکاری­‌های متقابل اقتصادی ایران و عربستان، عامل متحول کننده ذهنیت­‌ها و عینیت­‌ها در منطقه خواهد بود. در صورت صحت این فرضیه، می­‌توان از سناریوهای همگرایی کشورهای همسایه اعم از همسایگان شمالی، ترکیه، پاکستان، افغانستان، شورای همکاری خلیج فارس و عراق در قالب یک منظومه به هم پیوسته و به‌هم وابسته صحبت به میان آورد.

هسته وحدت و همگرایی جهان اسلام اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا