خانوادهیادداشتها

دوستی‌های پیش از ازدواج؛ عشق‌ساز یا عشق‌سوز (سنگ‌دل شدن) 3

در دو شماره‌ی قبلی از این سلسله‌یادداشت‌ها به روابط پیش از ازدواج پرداخته شد و در ارتباط با عشق‌سوزی در این دوستی‌ها مطالبی عرضه شد. همچنین توضیح داده شد از این جهت دوستی‌های پیش از ازدواج یکی از رفتارهای خطرناک و پرریسک است که برخی از جوانان پسر و دختر به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند و تصور می‌کنند می‌توان با روابط دوستی عشق و محبت فراوانی را تجربه کرد و از آن لذت برد و به آرامش رسید. در این یادداشت به قسمتی دیگر از مسائلی که موجب می‌شود افراد به سمت این روابط بروند می‌‌پردازیم.

اندیشکده رهیافت؛

مقدمه

در دو شماره­‌ی قبلی از این سلسله‌یادداشت­ها به روابط پیش از ازدواج پرداخته شد و در ارتباط با عشق­‌سوزی در این دوستی­‌ها مطالبی عرضه شد. همچنین توضیح داده شد از این جهت دوستی­‌های پیش از ازدواج یکی از رفتارهای خطرناک و پرریسک است که برخی از جوانان پسر و دختر به سمت آن گرایش پیدا می­کنند و تصور می­کنند می­توان با روابط دوستی عشق و محبت فراوانی را تجربه کرد و از آن لذت برد و به آرامش رسید. در این یادداشت به قسمتی دیگر از مسائلی که موجب می­‌شود افراد به سمت این روابط بروند می­‌پردازیم.

اگر دیگری رابطه را ترک کند چه می­‌شود؟

در این روابط گاهی اتفاق می­‌افتد که فرد دیگر تمایلی به ادامه رابطه ندارد. این به دلایل مختلفی اتفاق می‌­افتد؛ مثلاً به دلیل اینکه طرف مقابل دیگر برایش قابل تحمل نیست و نمی­‌تواند با او ادامه دهد و یا اینکه ممکن است فرد دیگری را دوست داشته باشد و بخواهد برای رسیدن به او دیگر این رابطه‌­ی فعلی را نداشته باشد و یا اینکه مصالح فردی خود را در این می­‌بیند که دیگر رابطه را قطع کند. یعنی قرار است به کشور دیگری مهاجرت کند و یا اینکه به کار و تحصیل بپردازد و می‌­بیند رابطه­‌ی عاطفی او مانع از این می­‌شود که بتواند به کار خود ادامه دهد. در این شرایط اتفاقی که می­‌افتد این است که ممکن است فرد اصلاً احساسات طرف مقابل را در نظر نگیرد و صرفاً منافع خود را ببیند. برای همین کاری می­‌کند که به نفع خودش باشد و بیشتر از آن احساس رضایت کند و به هر حال قدر مسلم این است که قطع رابطه‌­ی او با دوست‌دخترش قهراً به دلیل منکر دانستن آن کار نیست و این استثنای کار را نفی می‌­کند.

بدین ترتیب این فرد قطع نظر از اینکه این کار درست است یا خیر احساسات دیگری را که مدتی به او دلبسته بود نادیده می­‌گیرد و به راحتی او را ترک می‌کند. این مسئله‌­ای است که نشان می­‌دهد آن فرد احساسات و عواطف خود را زیر پا گذاشته و برای منافع خود حاضر است هر کاری انجام دهد. از این رو دیگر در نظر نمی­‌گیرد که چه آسیبی به طرف مقابل خود وارد کرده و سعی می­‌کند اگر احساس بدی هم به او از این بابت دست می­‌دهد آن را فراموش کند و یا اینکه خود را توجیه نماید که کار درستی انجام داده است.

اگر فرد در رابطه ترک شود چه می­‌شود؟

در طرف دیگر ممکن است این فرد در رابطه­‌ای عاطفی و یا حتی جنسی مورد ترک قرار گیرد. در این موقعیت قطعاً فشار روانی بیشتری را درک خواهد نمود. به هر روی نتیجه­‌ی تبعی چنین اتفاقی این است که فرد ممکن است افسرده شود و یا دچار افکار خودکشی گردد. در این صورت راهبرد مقابله‌­ای این فرد یا این است که به افکار خودکشی خود پاسخ دهد و یا اینکه روابط خود با این فرد را فراموش کند. در این صورت فرد مرور می‌کند خاطراتی را که با آن فرد تجربه کرده است. مرور می‌­کند که چه گذشت­‌هایی برای او انجام داده، چه تفریحاتی را با هم سپری کرده بودند، احیاناً روابط جنسی و خلوت و حریم خصوصی که با او به اشتراک گذاشته بود، عواطف و احساسات خالصانه‌­ای که نثارش کرده بود، رؤیاهایی که با او برای زندگی مشترک در آینده در سر پرورانده بود و فرصت‌­های شغلی، تحصیلی و ازدواجی که به خاطر آن فرد از دست داده بود باعث می­‌شود برای عبور از تمامی این ضررهایی که احساس کرده همه­‌ی این موارد را فراموش کند و به جایی برسد که دیگر احساسات انسانی خود را سرکوب نماید و به فکر این باشد رابطه­‌ای جدید را بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح دیگر آغاز کند و در آن صرفاً به فکر این باشد که چطور می­‌تواند از دیگری برای خود خرج کند.

نتیجه­‌گیری

در نهایت آن فرد به این نقطه می‌­رسد که راه این که بتواند از زندگی و از روابط خود لذت بیشتری ببرد این است که سنگ­دل باشد و عواطف را در خود بمیراند. از این رو گاهی در روابط بعدی او افرادی حاضر می‌­شوند که او را به خاطر خودش می‌­خواهند و به دنبال ازدواج هستند اما او مانند یک گرگ باران‌دیده عاطفه­‌ورزی و ابراز محبت هیچ کس را باور نمی‌­کند. از این رو سعی می­‌کند از همه‌­ی افرادی که پیش روی خود دارد عبور کند و این یعنی این‌که دیگر از انسانیت خود عبور می‌­کند و عواطف و احساسات را در خود کم‌­فروغ می­‌نماید.

هسته خانواده اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا