جمعیتخانوادهمصاحبه و گفتگو

گزارش نشست «بررسی مسائل و مشکلات روانشناسی و مشاوره در کشور و علل بروز ناکارامدی‌های آن»

نشست «بررسی مسائل و مشکلات روانشناسی و مشاوره در کشور و علل بروز ناکارامدی‌های آن» با حضور دکتر فاطمه فیاض، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء، دکتر سیده اسماء حسینی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه الزهراء و آقای ایمان زاغیان، عضو هسته‌ خانواده و جمعیت اندیشکده رهیافت و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه خوارزمی در دانشگاه الزهراء برگزار شد.

به گزارش اندیشکده رهیافت، نشست «بررسی مسائل و مشکلات روانشناسی و مشاوره در کشور و علل بروز ناکارامدی­‌های آن» با حضور دکتر فاطمه فیاض، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س)، دکتر سیده اسماء حسینی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه الزهراء(س) و آقای ایمان زاغیان؛ عضو هسته خانواده و جمعیت اندیشکده رهیافت و دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه خوارزمی در دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از دانشجویان، فرهیختگان و اساتید روانشناسی برگزار گردید، ابتدا آقای زاغیان به ارائه پژوهش خود در این موضوع پرداخت و پس از آن دکتر فیاض و دکتر حسینی نکات نقادانه خود را در جهت تکمیل و ارتقای علمی این پژوهش بیان نمودند. زاغیان در مقدمه متذکر شد: «در حال حاضر حدود 10 هزار روانشناس با پروانه و مجوز کار داریم و سالیانه هزاران روانشناس و مشاور از دانشگاه‌­های ما فارغ‌التحصیل می‌­شوند اما چگونه است که کماکان مشاهده می‌­کنیم مشکلات روانشناختی کشور نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است.»

زاغیان پس از مطرح کردن این سوال بدین موضوع پرداخت که «تا به حال هیچ کس در جامعه­‌ی روانشناسی نسبت به چنین مسئله‌­ای حساسیت نشان نداده و آن را مورد بررسی پژوهشی قرار نداده است و خود همین یک مسئله‌­ی بزرگ به وجود آورده که اصلاً نمی‌­دانیم آیا تا به حال روانشناسی کمکی به جامعه‌­ی ما کرده است یا خیر. اگر نکرده چه عواملی باعث شده که این علم نتواند کارامدی کافی و وافی در جامعه­‌ی ایرانی از خود بروز دهد.»

این پژوهشگر، پس از طرح این سوال اشاره نمود که «مسئله­‌ی روانشناسی و مشاوره در کشور از 4 جهت قابل بررسی است که مشکلات از همین جهات بروز پیدا می‌­کند. این 4 مؤلفه عبارتند از: علم روانشناسی، سازمان نظام روانشناسی(به عنوان سازمان متولی امر)، روانشناسان و مشاوران و مراجعان. هر یک از این چهار حوزه نیازمند بررسی جداگانه و تفصیلی هستند که ما در این پژوهش صرفاً به صورت تیتروار هر کدام از این 4 محور را مورد بررسی قرار دادیم. علم روانشناسی علمی است فرهنگی و پرانتقاد که از ناحیه خود غربی­‌ها هم نقدهای بسیاری بدان وارد شده است و باید در میان دانشجویان و دانش­‌آموختگان این علم تفکر انتقادی را فعال نمود و به مسائل فرهنگی و بومی در روانشناسی برای جامعه‌­ی خود توجهی بیش از پیش نشان داد. در مورد سازمان نظام روانشناسی نیز گفته شد این سازمان به جهت اداری و مسئولیت‌­پذیری نسبت به روانشناسان کشور دچار نواقص فراوانی است و شدیداً نیازمند تحول در ساختار و الگوهای مدیریتی خود است که البته این امر نیاز به بررسی تخصصی از ناحیه متخصصان رشته­‌ی مدریت دارد. در ارتباط با روانشناسان و مشاوران نیز اولاً مسئله، صلاحیت تخصصی روانشناسان است که بسیاری از افراد شاغل در این حوزه فاقد چنین صلاحیتی هستند و غالباً یا از نظر تحصیلی سطوح لازم را طی نکرده‌­اند و با مدرک کارشناسی روانشناسی کار می‌­کنند و یا اینکه اصلاً بدون هیچ سابقه­‌ تحصیلی تحت عنوان روانشناسی زرد مطرح می­‌شوند. مسئله‌­ی بعدی در مورد روانشناسان ملاحظات و مراعات مسائل اخلاقی در قامت یک روانشناس (حتی با استانداردهای غربی) و یا در قامت یک انسان است که به دلیل ضعف در نظارت گاهی مشاهده شده است که رعایت نمی­‌شود. در نهایت مورد چهارم خود مراجعان و مخاطبان روانشناسان هستند که هم به لحاظ ذائقه­‌ای، انتظار درستی از خدمات روانشناختی ندارند و هم در این مورد دانش کافی ندارند که در این زمینه هم افراد جامعه نیازمند اطلاعات جامعی هستند.

در پایان ارائه، زاغیان با بیان نکاتی به ارائه راهکارهایی برای حل این مسائل و چالش‌ها پرداخت. در این راستا، او بر «لزوم تنظیم نظام ارجاع­‌دهی مبتنی بر تخصص­‌های درون روانشناسی و برون روانشناسی در حوزه‌­ی سلامت تأکید نمود و پیشنهاد داد که سامانه‌­ای در جهت سامان­دهی خدمات آموزشی و مشاوره‌­ای از نظر تخصصی و عمومی برای روانشناسان و مردم و افزایش نظارت بر روی نظام روان­‌درمانی انجام شود.»

نشست مشکلات روانشناسی در کشور
نشست مشکلات روانشناسی در کشور

در ادامه خانم دکتر فیاض به عنوان استاد ناقد به ذکر نکاتی در موضوع مشکلات روانشناسی و ارائه‌­ی آقای زاغیان پرداخت. ایشان ضمن اظهار خرسندی نسبت به انجام شدن چنین پژوهشی گفت: «انتظارات اقشار مختلف جامعه از روانشناسی و روانشناسان در یک پژوهش جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا ممکن است یک آسیبی در موردی وجود داشته باشد که باید در سیاست­‌گذاری مورد توجه قرار گیرد و باید در یک سطح‌بندی از اقشار مختلفی که روانشناسی به نوعی با آنان مرتبط است بررسی کنیم که هر یک چه نیازهایی دارند.»

پس از ایشان خانم دکتر حسینی ضمن تقدیر از انجام چنین پژوهش­‌هایی از عدم انجام پژوهش­‌هایی در جهت «بررسی سلامت روان روانشناسان اظهار تعجب نمود و علت آن را به دلیل ملاحظاتی دانست که ممکن است در خصوص کاهش اعتماد به روانشناسان به وجود آید. اما ضرورت چنین سطحی از بررسی را یک نیاز اساسی دانست چرا که اگر روانشناسان خود دارای سلامت روان نباشند نمی‌­توانند به جامعه‌­ی خود چنین چیزی ارائه نمایند.»

هسته خانواده و جمعیت اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا