جمعیتخانوادهیادداشتها

زن و مسئله شناخت خود؛ مسئله مادری

یکی از مسائل بزرگ در تاریخ بشریت این بوده است که همواره زن جایگاه حقیقی خود را نشناخته است. البته پیشامدهایی که در چرخش روزگار به وجود آمده بر این امر مؤثر بوده و آن را تحت الشعاع خود قرار داده است که البته در این نوشتار بنای بررسی مسائل تاریخی و اجتماعی و سیاسی که بر بشر گذشته را نداریم و محتوای این بحث، موضوعی مربوط به زمان حال و گفتمانی فردی از منظر روانشناختی است.

اندیشکده رهیافت؛

مقدمه

یکی از مسائل بزرگ در تاریخ بشریت این بوده است که همواره زن جایگاه حقیقی خود را نشناخته است. البته پیشامدهایی که در چرخش روزگار به وجود آمده بر این امر مؤثر بوده و آن را تحت الشعاع خود قرار داده است که البته در این نوشتار بنای بررسی مسائل تاریخی و اجتماعی و سیاسی که بر بشر گذشته را نداریم و محتوای این بحث، موضوعی مربوط به زمان حال و گفتمانی فردی از منظر روانشناختی است.

شناخت خود

زن در ادبیات دینی ما به عنوان موجودی دارای فطانت است. شهید مطهری (ره) چنین بیان می­‌کند که مرد دارای سلطه‌­ی ظاهری است و زن دارای سلطه­‌ی باطنی. مرد خواهان جسم زن است و زن بر قلب مرد حکومت می‌­کند. بنابراین منظور از فطانت این است که زن دارای یک هوشمندی ظرافت‌مندانه‌­ای است که می‌­تواند منجر به شکوفایی خود و خانواده بشود و از بلیات روزگار خود و خانواده را در امان بدارد. ظرف تحقق چنین اتفاقی تأسی به سبک مادری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می‌­باشد. (رک به مقاله الگوی نقش‌های مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و مقاله بررسی نقش مادری در آموزه­‌های فاطمی (سلام الله علیها) مبتنی بر نظریه شکوفایی)[1]

نقش مادری و اهمیت آن

مادری یک نقش محوری در جهان خلقت است. به طوری که اگر بتوان روح مادری را در پیکره‌­ی جهان دمید دیگر هیچ کس حاضر نیست به خاطر منافع خود منافع دیگری را پایمال نماید و جهان آکنده از مهربانی و محبت می­‌شود. از طرفی مظهر تمام و کمال مادری را می‌­توان در آیینه شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نظاره نمود. مسئله­‌ای که در جهان امروز وجود دارد این است که زنان این جایگاه بزرگ و این استعداد فوق­‌العاده را در درون خود نمی‌­شناسند و یا اینکه ارج نمی‌­نهند. به همین دلیل مشاهده می‌­شود که از عدم احساس مفید بودن برای جامعه احساس سرخوردگی و ناامیدی می‌­کنند و از طرفی تمایل کمتری به ازدواج و فرزندآوری از خود بروز می‌­دهند. این در حالی است که توجه نمی‌­شود نقش مادری یعنی ایستادن در جایگاه ساختن انسان‌­ها و هیچ موقعیتی در هیچ کجا چنین قابلیتی ندارد که در جایگاه ساختن انسان قرار گیرد. این ساختن یک ساختن بسیار ریشه­‌دار است که تنها یک مادر می­‌تواند در این جایگاه چنین نقشی ایفا نماید. بنابراین مادری مهم­‌ترین و مؤثرترین نقشی است که در عالم خلقت وجود دارد و هیچ جایگاهی با آن قابل قیاس نیست.

عواقب بی­‌توجهی به نقش مادری

در طرف دیگر وقتی که نقش مادری مورد بی‌­توجهی قرار می­‌گیرد انگیزه‌­ی تشکیل خانواده و ازدواج نیز مخدوش می­‌شود. به گونه­‌ای که دیگر ایفای نقش مادری جذابیت ندارد و زمینه برای گرایش به سمت عشق­‌های ناپایدار و بی­‌حاصل بیرون از خانه و خانواده فراهم می‌­شود و حتی اگر قصد ازدواج هم وجود داشته باشد هدف آوردن فرزند نیست و گاهی سعی می­‌شود با آوردن حیوان جای مهرورزی به فرزند پر شود. زمانی که چنین اتفاقی جریان یابد خانواده­ دچار نقیصه‌­­ای جدی شده است.

مشکلی که امروزه وجود دارد این است که فرزنددوستی و فرزندخواهی کم­‌ارج و فرومنزلت شده است. افراد تصور می­‌کنند آوردن فرزند و خدمت به او در جهت رشد و تربیت کردنش، کار ارزشمندی نیست. در عوض سعی می­‌کنند به اموری بپردازند که به زعم خود ارزشمندترند. مانند کسب درآمد و شاغل شدن. هر چند شغل و کسب درآمد در ذات خود نامطلوب نیست و در جایگاه خود ارزشمند نیز هست اما مسئله­‌ای که وجود دارد تغییر یافتن اولویت‌­هاست. گاهی یک اولویت بالا فدای اولویت پایین­تر می­‌گردد که در مورد مسئله­‌‎ی فرزند و توجه به نقش مادری چنین اتفاقی رقم می‌­خورد.

پیامدها

پیامدهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که برای زنان اتفاق می­‌افتد. اولاً زنی که ازدواج نکرده یا صاحب فرزند نشده پس از مدتی که سن و سالی از وی گذشت و توانست در صورت ایده‌­ال به تمامی آرزوهای شغلی و تحصیلی خود دست یابد نگاه به زندگی فردی خود می­‌کند و فرزندی در آن نمی­بیند. نداشتن فرزند احساس ثمره داشتن و ارزشمند بودن را از انسان سلب می­‌کند. از طرفی دیگر مادری که خود صاحب فرزند است به دلیل این که به جایگاه و ارزش کاری که انجام می‌­دهد واقف نیست باعث می­‌شود که احساس افسردگی، ناامیدی و ناکامی در خود پیدا کند. در نهایت در این میان لذت اصیلی وجود دارد که دارنده آن به آن توجه نمی‌کند و آن کس که ندارد در زمان مناسب بدان روی نمی­‌آورد.

[1] از همین مؤلف

هسته خانواده و جمعیت اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا