وحدت جهان اسلامیادداشتها

«وعده صادق» و آغاز «عصر انتصارات»

قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ (توبه/14)

اندیشکده رهیافت؛

در بامداد 26 فروردین 1403 نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله موشکی رژیم صهیونیستی در 13 فروردین 1403 و هدف قرار دادن بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، عملیات «وعده صادق» را با رمز عملیاتی «یا رسول الله» اجرا نمود. حجم حملات پهبادی و موشکی به قدری بالا بود که تقریباً کسی در بین مردم ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان انتظار چنین حمله منظم و گسترده‌­ای از سوی ایران به خاک سرزمین­‌های اشغالی را نداشت. در این یادداشت به بررسی چند نکته درباره این عملیات نظامی خواهیم پرداخت.

با توجه به تحولات و درگیری­‌ها میان ایران و اسرائیل در چند سال گذشته و ضرباتی که به صورت متقابل میان دو کنشگر منطقه‌­­ای رد و بدل شده است، به نظر می‌­رسد حمله اخیر ایران به خاک سرزمین‌­های اشغالی، میدان درگیری بین آن‌­ها را وارد عصر جدیدی کرده است. نام این عصر را می­‌توان به تعبیر سید حسن نصرالله «عصر انتصارات» (دوره پیروزی) نامید. منظور از عصر پیروزی این است که اگر حمله اخیر ایران به اراضی اشغالی منجر به از بین رفتن هیچ یک از ادوات و نیروهای نظامی صهیونیست‌­ها نمی‌­شد، ایران باز هم به هدف خود رسیده بود. چراکه پیام ایران برای اسرائیل کاملاً مشخص است: اگر اسرائیل در هر نقطه‌­ای از جهان به منافع ایران شامل فرماندهان و مستشاران، شهروندان و … حمله یا حتی تعرض کند، اراده حمله مستقیم از خاک ایران به اسرائیل وجود دارد. ایران با این اقدام خود قواعد درگیری میان دو کنشگر حداقل در یک دهه گذشته را تغییر داد.

تعداد بالای پهبادهای «شاهد 136» و موشک­‌های کروز «عماد» و «پاوه» استفاده شده در حمله به رژیم صهیونیستی و نظم و تناسب در اجرای حمله نظامی نشان داد نگرانی­‌های روزهای گذشته صهیونیست‌­ها از حمله ایران بی­‌خاصیت نبوده است. رویداد شامگاه 25 فروردین پاسخ محکمی به تمامی طرفداران رژیم در ایران و خارج از آن داد و آن این بود که ایران اراده و توان تنبیه و زدن سیلی محکم بر رخ اسرائیل را دارد. کما اینکه رئیس سابق شاباک گفته است: اگر نتانیاهو و کابینه جنگ می‌­دانستند که باید به مدت 13 روز روی یک پا بایستیم، امکان نداشت به سفارت ایران در دمشق حمله کنند.

چند نکته در مورد حمله نظامی ایران به اراضی اشغالی حائز اهمیت است:

  1. پس از پایان جنگ­‌های اعراب و اسرائیل در سال 1973 نخستین بار یک کشور در دفاع از خود به صورت رسمی و آشکار به رژیم صهیونیستی حمله کرد. ضمن اینکه حمله نظامی ایران در شرایط آگاهی و هوشیاری صد در صدی اسرائیل و متحدان آن صورت گرفته و با وجود این، اهداف مدنظر مورد اصابت قرار گرفته است.
  2. ایران با وجود آنکه در ماه‌­های اخیر تحت تأثیر افزایش سطح تنش، در شرایط ناامنی در عرصه سیاست خارجی خود به سر می­‌برد، یک اقدام نظامی انجام داد که علاوه بر رفع ناامنی در سیاست خارجی کشور، مکمل و تمام‌کننده تمام اقدامات نظامی گروه‌­های مقاومت علیه صهونیست‌­ها در دفاع از مردم غزه گردید.
  3. حمله نظامی ایران بار دیگر تهدیدها علیه کیان و حیات رژیم صهیونیستی را بعد از سال 1948 برجسته کرد. این تهدیدها صرفاً مربوط به مسائل خارجی رژیم نیست، بلکه بیشتر آن مربوط به مسائل داخلی آن است. مطابق آماری که روزنامه صهیونیستی «معاریف» منتشر کرده، در حال حاضر 80 درصد از افرادی که پس از 7 اکتبر از سرزمین‌­های اشغالی مهاجرت کردند، حاضر به بازگشت به این سرزمین‌­ها نیستند. این آمار در مورد افرادی که از منطقه «غلاف» (حومه نوار غزه) به عمق سرزمین­‌های اشغالی مهاجرت کردند نیز صادق است و این افراد دیگر حاضر به بازگشت به منازل مسکونی خود نیستند.
  4. وضعیت بازدارندگی امنیتی ایران با انجام این حمله نظامی ترمیم شد. با ترمیم بازدارندگی امنیتی کشور، سیاست خارجی کشور حامل پیام جدیدی برای همه کنشگران بین­‌المللی گردید که گذشته از تهدیدهای نظامی، حتی ایجاد تهدیدهای امنیتی علیه منافع جمهوری اسلامی نیز پاسخ شدید نظامی و امنیتی در پی خواهد داشت. پیش از این استراتژی امنیتی ایران با نوعی ابهام مواجه بود. به تعبیر دیگر جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیدهای امنیتی، بیش از اینکه مقابله به مثل کند، از سیاست خویشتن­داری پیروی می‌­کرد. البته برخی اقدامات مانند توقیف کشتی­‌های تجاری، حملات سایبری، ترورهای هدفمند و … نیز در چارچوب سیاست خویشتن­داری و ممانعت از درگیری جدی و مستقیم با دشمن تعریف می‌­شد. اما اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، معادلات منطقه‌­ای و جهانی را وارد عصر جدیدی کرده است.
  5. در ادامه نکته چهارم، از مهمترین دستاوردهای حمله ایران به اسرائیل، فائق آمدن بر یک تله شناختی بزرگ بود که در مدت حدود 20 سال گذشته در افکار عمومی و اذهان تصمیم­‌گیران سیاسی و امنیتی شکل گرفته بود. ایران با هر ضربه‌­ای که در هدف قرار دادن تأسیسات هسته­‌ای، ترور دانشمندان هسته­‌ای و فرماندهان نظامی، حمله به پایگاه­‌های نظامی و انتظامی، خرابکاری در اجتماع­‌های عمومی و … از سوی اسرائیل دریافت می‌­کرد، پس از آن با گزاره‌­هایی مواجه می‌­شد که افکار عمومی و اراده تصمیم­‌گیران و تصمیم‌­سازان در جمهوری اسلامی را نشانه گرفته بود تا آن‌­ها را از هر نوع درگیری با اسرائیل ترسانده و منصرف نماید. ایران با یک تابوی برساخته مواجه بود که در صورت حمله مستقیم به اسرائیل، جنگ جهانی یا جنگ هسته­‌ای علیه کشور رخ خواهد داد. حمله اخیر ایران به اسرائیل، کشور را از این تله شناختی نجات داد و با توجه به توانمندی‌­های دفاعی کشور، محاسبات جدیدی در تقابل با اسرائیل رقم زد.
  6. در طرف دیگر ماجرا وضعیت بازدارندگی نظامی و امنیتی اسرائیل که از 7 اکتبر تا‌کنون مخدوش شده بود، با حمله نظامی ایران به مرز شکنندگی رسیده است. رژیمی که تا قبل از 7 اکتبر با استفاده از راهبرد نظامی «پاسخ در مبدأ» کوچکترین تجاوز به حدود و ثغور اشغالی توسط گروه‌­های مقاومت را برنمی‌­تابید، در تاریخ مذکور شاهد نفوذ نیروهای مقاومت به شهرک­‌های صهیونیست­‌نشین بوده و پس از آن تاکنون، راکت‌­های گروه­‌های حزب‌­الله، حماس و انصارالله در شرایط ناکارآمدی سامانه­‌های پدافندی، به عمق سرزمین‌­های اشغالی اصابت کردند. لازم به ذکر است اگر اندکی از این اقدامات در شرایط قبل از 7 اکتبر از سوی مقاومت سر می­‌زد، اسرائیل بدون شک مواضع حزب­‌الله و سایر گروه‌­های مقاومت را بمباران می‌­کرد تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشد. اما در حال حاضر مشاهده می‌­شود که رژیم با یک بحران امنیتی در داخل و خارج دست ­و پنجه نرم می­‌کند. حمله نظامی ایران نیز مؤید و تشدیدکننده این شرایط بحرانی بوده است. به اذعان مقامات آمریکایی و صهیونیستی، پس از حادثه 7 اکتبر، اگر آمریکا با مساعدت‌­های مستشاری و تسلیحاتی به رژیم یاری نمی‌­رساند، رژیم از شدت غافلگیری توان مقابله با حملات حماس را نداشت. همچنین با رایزنی‌­های آمریکا، کریدورهای تجاری و اقتصادی همچنان در حال رساندن مساعدت­‌های موردنیاز رژیم است تا آن را سرپا نگه دارد. در حمله ایران نیز، اسرائیل از حمایت‌­های نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه بهره­‌مند بود، وگرنه توان مقابله با این سطح از واکنش از سوی ایران و گروه‌­های مقاومت در فرماندهی رژیم وجود نداشت.
  7. فرماندهان نظامی ایران وقتی تصمیم به حمله نظامی گرفتند، اسرائیل و آمریکا را تهدید کردند که در صورت هر گونه اقدام احمقانه، پاسخ شدیدتری دریافت خواهند کرد. یعنی به صورت غیرمستقیم آمادگی کامل خود را برای یک درگیری تمام عیار و همه­‌جانبه اعلام کردند. این موضع قوی، آمریکا و متحدان غربی اسرائیل را به عقب­‌نشینی واداشت و بایدن بارها تکرار کرد که علاقه‌­ای به گسترده شدن درگیری در منطقه ندارد. چرا که در عرصه بین­‌المللی جبهه جنگ با روسیه در اروپای شرقی با چالش­‌های جدی مواجه شده و چین در منطقه آسیای شرقی مانورهای نظامی عظیم با 600 هزار نیروی نظامی برگزار و تهدیدهای خود را متوجه تایوان کرده است. اما از یک طرف اگر اسرائیل به هر ترتیب و تحت شرایط محاسبات غیردقیق به اقدام نظامی ایران در چند روز آینده پاسخ دهد، آمریکا ناچار است در شرایط پاسخ‌­های مکرر طرفین، وارد درگیری به نفع اسرائیل شود. از طرف دیگر ایران و گروه‌­های مقاومت که تاکنون بخشی از توان نظامی خود را آشکار کرده‌­اند، توانمندی‌­های ناشناخته خود را بکار گرفته و دشمن را غافلگیر خواهند کرد.
  8. عملیات نظامی ایران در سرزمین­‌های اشغالی در کنار ایجاد موجی از شادمانی میان امت اسلامی، این اعتماد به نفس را به مسلمانان فلسطینی داد که به این اقدام نظامی بپیوندند. کما اینکه در جریان حمله نظامی ایران، برخی از ساکنان منطقه کرانه باختری، دیوار حائل با شهرک «بیت ایل» را تخریب کرده و وارد اراضی اشغالی شدند. این احتمال وجود دارد در آینده شاهد همراهی بیشتر ساکنان باریکه غزه و کرانه باختری با اقدامات نظامی و امنیتی علیه رژیم صهیونیستی باشیم.
  9. حزب‌­الله لبنان در پاسخ به شهادت جهاد مغنیه در سال 2015 در عملیاتی موسوم به «عملیات مزارع شبعا»، دو موشک ضد تانک به دو خودروی نظامی ارتش اسرائیل در کشتزارهای شبعا شلیک کرد و تعدادی سرباز اسرائیلی در این حمله کشته شدند. پیام اوباما در پی این اقدام خطاب به نتانیاهو این بود که ضربه دردناکی بود؛ اما برای اسرائیل در حدی نبود که بخواهد به خاطر آن وارد جنگ با حزب­‌الله شود. نتانیاهو هم در پیام تسلیت خود گفت دندان به روی زخم خود فشار می‌­دهیم، اما اسرائیل را وارد جنگ جدیدی نمی­‌کنیم. به نظر می‌­رسد شرایط فعلی درگیری میان ایران و اسرائیل مشابه سال 2015 باشد. کما اینکه با فشارهای بایدن، نتانیاهو حمله تلافی‌­جویانه را علیه ایران و منافع آن در منطقه لغو کرده است.
  10. به نظر می­‌رسد که ایران از تجربه حمله به پایگاه نظامی آمریکایی عین‌­الاسد یک درس بزرگ گرفته است. در آن حمله نظامی و مستند به مضمون سخنان سردار حاجی‌­زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران آمادگی داشت که پس از ضربه نخست، از آمریکا پاسخ دریافت کرده و ضربه دوم را با شدت بیشتر و به قصد گرفتن تلفات بیشتر به منافع آمریکا در منطقه وارد کند. اما آمریکا پاسخ نداد. به نظر می‌­رسد در حمله اخیر ایران به اسرائیل، علی­رغم آمادگی برای دریافت پاسخ از سوی اسرائیل، اما این آمادگی نیز برای شرایطی که اسرائیل به حمله نظامی پاسخی ندهد وجود داشت. بر این اساس، بخشی از توان پهبادی و موشکی ایران و نه بیشتر و نه تمام آن در این حمله استفاده شد. کما اینکه به لحاظ کیفی پهبادها، موشک­های کروز و بالستیک استفاده شده در این حمله از نوع پیشرفته آن نبوده است. همچنین به لحاظ کمی و بنابر اظهارات کارشناسان امور نظامی و دفاعی، یگان موشکی و پهبادی سپاه توانایی استفاده از حداقل 10 برابر حجم پهباد و موشک استفاده شده در حمله نظامی اخیر را در شرایط جنگی دارد. لذا ایران همه توانمندی خود در این اقدام نظامی را بکار نگرفت و این یک پیام واضح برای دشمن بود.
  11. به نظر می­‌رسد از درس‌­های دیگری که از تجربه «عین‌­الاسد» به دست آمده، استفاده از تعداد بالای شلیک پهبادها و موشک­‌ها بوده است. این استفاده به حدی بود که حتماً به اهداف درنظر گرفته شده اصابت کند و نشان دادن بخشی از توانمندی نظامی ایران باعث گرفتن زهرچشم از دشمن گردد.
  12. نهادهای امنیتی اسرائیل از یک هفته قبل و از ترس پاسخ ایران، اعلام کردند سیستم اختلال در GPS و برنامه‌­های Waze و Google Maps  و Gett و Vault و  Wolt را فعال کرده­‌اند؛ با این توهم که موشک­‌ها و پهپادهای ایران، معطل GPS های اسرائیل است. اما ده­ها پهپاد و موشک ایران، به اهداف تعیین شده در شمال و جنوب و مرکز سرزمین­‌های اشغالی اصابت کردند تا فناوری بالا و پیشرفته تسلیحات ایرانی را به نمایش بگذارند. حمله موشکی و پهبادی ایران در واقع مصاف متوسط­‌ترین تسلیحات تهاجمی ایران با پیشرفته­‌ترین حلقه­‌های پدافندی اسرائیل بود و ایران، شکستی سهمگین را به حریف تحمیل کرد. این، شروع تردید مشتریان منطقه­‌ای درباره بی‌­کفایتی و ناکارآمدی سامانه‌های راداری و پدافندی آمریکایی و اسرائیلی و افزایش تقاضای خرید پهپادها و موشک­ها از ایران است.

در پایان نباید دوباره به وضعیت پیش از 26 فروردین 1403 بازگردیم و دوباره مبتلا به خویشتن­داری انفعالی شویم. انتظارات افکار عمومی از میزان بازدارندگی و پاسخ­‌دهی بسیار ارتقاء یافته است. لذا در صورت واکنش احتمالی اسرائیل به حمله ایران، بایستی در راستای تداوم بازدارندگی ایجاد شده اقدام شود. باید این رویکرد تهاجمی و هوشمندانه تداوم پیدا کرده و برابر هر غلط دشمن پاسخ ده برابری بدهیم.

هسته جهان اسلام و همگرایی اسلامی اندیشکده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا